Wie kan me vertellen waar ik het oplosmiddel heptane kan kopen?

Ik heb latex kleding waar ik een paar naden goed moet reinigen voor ik ze weer kan lijmen.
Nu heb ik begrepen dat ik daarvoor een heptane oplosmiddel moet hebben om te ontvetten en te reinigen. Bij voorkeur zonder andere schadelijke stoffen als tolueen gemengd. Dit soort kleding zit langdurig strak op een zelfde plek en ik wil niet het risico nemen van dat soort gif op mijn huid.
Ik heb elders gelezen hier op de site dat het wasbenzine zou zijn. Klopt dat? Zo ja dan weet ik dat wel te vinden:)

Als het dan niet is waar moet ik dan naar zoeken?
En waar ik dat kan kopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Ik denk, nee ik weet wel zeker, dat je heptaan niet bij een drogist kunt kopen. Daar is geen vraag naar.

Heptaan is een specifiek product dat voor bepaalde industriële toepassingen wordt gebruikt. Als je een hele container nodig zou hebben kun je die hoeveelheid wel ergens kopen.

Wasbenzine of thinner lijken mij goede alternatieven, maar in beiden zit tolueen en ook benzeen.

Voor mijn gevoel overdrijf je het gevaarsaspect. Als je die stoffen over de latex wrijft zal maar weinig tolueen oplossen in de latex. Zou die er uit komen bij het dragen dan zijn de effecten verwaarloosbaar.

Je zou de kleding na het lijmen een uurtje op de radiator kunnen leggen. Als die warm wordt, dampen die paar moleculen wel uit.
Edraket
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met dit anwoord kan ik het meeste

Andere antwoorden (2)

Wasbenzine is prima. Hoofdzakelijk heptaan dacht ik en alleen maar verdampende bestanddelen. Er blijft dus niets van achter op de kleding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even gegoogled op "chemicaliënhandel". Dan krijg je een lijst van handelsfirma's. Een goede drogist zou heptaan voor je kunnen bestellen bij zo'n handelaar, althans dat is mijn ervaring in het verre verleden (ik ben 62). Directe verkoop aan particulieren is tegenwoordig ongebruikelijk, zeker als het om kleine hoeveelheden en potentieel gevaarlijke stoffen gaat (de brandbaarheid is de gevaarlijkste eigenschap). Kijk voor de eigenschappen van heptaan op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/N-heptaan