Waarom is niet zomaar te beantwoorden.
Stikstof komt wel op meerdere plaatsen voor in ons Zonnestelsel , zowel in gasvorm als vloeibaar.
In tegenstelling tot zuurstof (planten) , lijkt de Aarde op zich geen stikstof te kunnen genereren.
Daarom gaat de wetenschap ervan uit dat stikstof (voorwaarde voor DNA , dus leven ) elders in het Zonnestelsel ontstaan is . De planetoïdengordel tussen Mars en Jupiter lijkt het meest voor de hand liggend.
Hoe de stikstof op Aarde gekomen is lijkt ook al een raadsel.
Enkele tientallen jaren geleden is er een meteoriet gevonden (op Antarctica), die het raadsel heeft helpen verklaren.
Stikstof zou in de loop van de Aardse geschiedenis op Aarde gekomen zijn door meteorieten.
(eigenlijk lijkt het veel op , hoe water op Aarde zou zijn gekomen : door meteorieten en kometen)
Dat er nu zoveel stikstof op Aarde is zou te maken hebben met het aantal inslagen.
Dit gaat echter niet op voor zuurstof en koolstof want die wordt door leven op Aarde aangemaakt.

Heb net een link gevonden , die het stikstofmysterie nog wat meer uit de doeken doet

Toegevoegd na 14 uur:
Er was mogelijks (niet bewezen) al een klein beetje water en stikstof aanwezig op Aarde net na het ontstaan van de Aarde (uit oermateriaal)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zuurstof is giftig voor ons wanneer de concentratie te hoog wordt.
Ook is het gevaarlijk. Het volgende is in mijn jeugd gebeurd: Op een scheepswerf blies een man zich schoon met perslucht. Tenminste dat wilde hij, maar hij gebruikte zuurstof, die lassers gebruiken om autogeen te lassen. Zijn overall werd schoon geblazen en zat vol zuurstof. Op de een of andere manier is er een vonk bij gekomen. Meteen werd het een grote vlam. Die man heeft het niet overleefd.