Ja.
Alleen de kleur die je ziet is niet de kleur die de materie heeft. Maar de kleur die hij niet opneemt en dus terugkaatst.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ga er even vanuit dat u met materie stof bedoelt. En dan een stof die zelf geen lichtbron is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Kleur bestaat alleen omdat we ogen hebben die gevoelig zijn voor een drietal frequenties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou een heel spectrum aan frequenties. En het verschilt per stof welke frequenties worden weerkaatst. Bovendien bestaan kleuren niet alleen, omdat ons oog ze waarneemt. Waar het zichtbaar spectrum ligt, is van ons oog afhankelijk. Maar deze straling zou ook bestaan, zonder ons oog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die straling bestaat inderdaad zonder ogen ook wel, maar straling is niet hetzelfde als kleur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou nee omdat de kleur bepaalt wordt door het aantal protonen dus is het een eigenschap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deels waar, maar dat maakt de kleur van de stof nog wel afhankelijk van de stof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleur wordt bepaald door het aantal protonen? Daar klopt helemaal niks van. Ik lees mijn reactie even terug en het staat er ietswat onhandig. Het klopt deels wat je zegt, maar dat maakt nog niet weg dat de kleur afhankelijk is van de stof. Het uitgezonde spectrum is immers afhankelijk van de stof. Daardoor ook het spectrum wat onze ogen bereikt en dus de kleur die ze daaraan koppelen.
Als licht op een voorwerp schijnt botst dat licht met de atomen. Dat atoom neemt de energie van het licht op en veranderd een beetje. Die verandering maakt het atoom onstabiel, en het atoom veranderd terug naar de oorspronkelijke vorm. Daarbij zend het licht uit. En welk licht dat is, is inderdaad afhankelijk van het soort atoom, dus is licht een stofeigenschap.

In de werkelijkheid ligt het iets ingewikkelder. Als je wilt dat ik dat ook uitleg, moet je maar even op dit antwoord reageren.