Ik denk dat er hetzelfde mee wordt bedoeld. Een methaangroep (CH3) met een chlooratoom er aan vast. CClH3 dus.

De officiële naam is trouwens chloormethaan, de CH3 is de hoofdketen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is volgens mij niet hetzelfde:

chloride betekend dat het een ion is. Het chloormetaan is in dit geval dus opgelost in water en heeft ionen gevormd (bij chloor in ieder geval)

Chloormethaan is niet in water opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chloormethaan en
methaan chloride zijn er in drie varianten,
CH3Cl, CH2Cl2, CHCl3, en CCL4.
Als men chloormethaan zegt, zou ik denken aan monochloormethaan dus CH3Cl.
Dat zou ik ook denken bij methaanchloride.
Kortom, het kan hetzelfde betekenen, maar dat hoeft niet!!

Toegevoegd na 6 minuten:
Het is dus wat onduidelijk, je hebt dus monochloormethaan, dichloormethaan, trichloormethaan (chloroform) en tetrachloormethaan(tetra/vlekkenwater, overigens zeer giftig).
Bij mono wordt dit mono vaak weggelaten, methaanchloride en chloormethaan zouden vanuit deze redenering dezelfde stof zijn.
Ik zou echter met deze stoffen geen vergissing willen maken, ze lopen qua eigenschappen en giftigheid nogal uiteen.
Je doet er dus goed aan te duiden welke verbinding je bedoelt

Toegevoegd na 7 minuten:
in de eerste zin schreef ik drie varianten, waar het er vier zijn.