Waarom kan een boot gemakkelijker drijven in een bassin met water dan in een bassin met spiritus ?

dit vraag ik me nou af stond ergens bij een bonus vraag in het boek en wil het graag weten

Toegevoegd na 9 minuten:
heeft lucht dan een grotere dichtheid dan water en spiritus of kleiner ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een boot drijft net zo 'gemakkelijk" in spiritus dan in water alleen hij komt wat dieper te liggen.

Antwoorden (3)

Water heeft een kleinere dichtheid dan spiritus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water heeft een grotere dichtheid dan spiritus. Daarom drijf je ook makkelijker in water
Omdat de dichtheid van water hoger is dan dat van spiritus. Waardoor een schip minder drijfkracht heeft in een bassin met spiritus dan in een bassin met water. Hoe hoger de dichtheid van een product hoe "steviger" het is. Of slijtvaster of sterker of duurzamer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de wet van Archimedes ondervindt een lichaam, ondergedompeld in een vloeistof, een opwaartse druk, gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof.
Hoe lager de soortelijke massa van de vloeistof, hoe lager het gewicht van de verplaatste vloeistof, en dus hoe dieper een drijvend object in de vloeistof zal zakken.
Als je een vloeistof hebt met eeen soortelijke massa die hoger is dan die van water, dan zal de boot minder diep in die vloeistof zakken dan in water.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel erg bedankt !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opwaartse KRACHT!