Hoe bereken je of de MAC-waarde wordt overschreden?

Dus als er bijvoorbeeld iets omvalt. Kan iemand me het alsjeblieft uitleggen(kan met een vb hoeftniet)

Toegevoegd na 11 minuten:
en als je het met je hoofd moet uitrekenen? bijv er valt 500 gram (van iets giftig) in een ding van 5 bij 2 bij 9 m en de mac waarde is 0,50

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MAC waarden zijn vastgestelde waarden waarvan de geleerden zeggen dat als je deze waarde overschrijd dat de kans op gevolgen aanzienlijk toeneemt. MAC waarden gaat in mg/m3, voorheen in ppm. Maar de MAC waarden kun je meten met specifieke gasmeet instrumenten. In deze apparatuur zitten zeer gevoelige op computer gebaseerde sensoren die zulke kleine hoeveelheden kunnen meten.

Antwoorden (1)

De MAC-waarde is de Maximaal Aanvaarde Concentratie van een schadelijke stof. De definitie luidt als volgt:
"de maximale concentratie van een gas, damp of nevel of van een stof in de lucht op de werkplek, die bij inademing gedurende arbeidsperiode in het algemeen geen nadelige gevolgen heeft op de gezondheid van de werknemers en hun nageslacht."

De eenheid is ppm (parts per million) voor gassen en mg/m3 voor vaste stoffen.

Fictief voorbeeld: stel, de MAC-waarde van 'krijtstof' is 100 mg/m³. Je laat een doos met krijtjes vallen in je werkkamer (3 bij 6 bij 2 meter). Daardoor komt er 6 gram stof vrij die nu door je kamer zweeft. De vraag is of hierdoor de MAC-waarde wordt overschreden.

De slaapkamer is 3 x 6 x 2 = 48 m³. Er komt 6000 mg stof vrij. 6000 / 48 = 125 mg/m³. De MAC-waarde wordt dus overschreden in dit fictieve voorbeeld.

Duidelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik snap het er wel beter door bedankt ,, dus je moet eigenlijk: inhoud in m3 kijken
- de mac waarde weten
en weten hoeveel er vrij komt
en dan kijken hoeveel er vrij komt en dat delen door de inhoud. En dan kijken of het het overschrijd
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg bliets!
maar 3x6x2=48? Wel blijven opletten :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank dat je me hier na ruim 4 jaar nog van verwittigt, ik was het bestaan van GoeieVraag al bijna vergeten. Je hebt zeker gelijk, scherp. Gelukkig verandert het de conclusie van het antwoord niet.