Wat moeten we ons aantrekken van de voorspelling van "De winter des Doods"?

De menigen lopen nogal uiteen. De een zegt dat het niet te voorspellen is, de ander juist wel.

Ik probeer mij er niet zoveel van aan te trekken, maar in een oud huis waarin elk winter al op zijn zachtst gezegd een onaangename belevenis is maak ik mij toch wel een beetje zorgen over termen als Winter des Doods, Onheilswinter, etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Zoals het met elk weerbericht is, hoe verder naar de toekomst gekeken wordt, hoe groter de afwijking.
Er is niemand die in de toekomst kan kijken, ook weermannen niet. Hoe vaak is er wel niet een windkracht 12 storm was voorspeld wat gewoon een windkracht 6 bleek te zijn?
Ze kijken naar temperatuursschommelingen door de jaren heen, en met behulp van moeilijke formules (of gewoon op het oog) doen ze dan een voorspelling.

Wat je er aan kan doen, ter voorbereiding, is hetzelfde als voorgaande jaren. Zorg voor genoeg warme dekens, eventueel extra hout als je open haard hebt, wat extra voorraad zodat je eventueel een weekje zonder winkelen kan... Of je huis isoleren (maar ik kan me voorstellen dat dat niet echt haalbaar is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je moet je er niks van aantrekken. Niemand kan het weer op langere termijn vooruit voorspellen. Ja ze kunnen het wel, maar of die voorspellingen kloppen merk je pas als het moment gekomen is. De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest. Ik zie ieder jaar enorm tegen de winter op, nu ook. Maar daar ga ik nu nog niet bij stilstaan hoor. Als het een rotwinter wordt is het vroeg genoeg om je daar over op te winden als het eenmaal zover is. Vandaag is het relatief warm en de zon schijnt volop; geniet ervan! Geen zorgen voor de dag van morgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee het wordt een heerlijke winter!! =D het lijkt me zoo leuk!! hopen dat het zo wordt xD
In de wiskunde noemen ze dat extrapolatie en dat is erg onnauwkeurig. Het idee is dat je op een paar tijdstippen het weer weet en op een ver weg liggend punt daarmee het weer denkt te kunnen voorspellen. Vergelijk het met een lange pannelat van 4,5 van de bouwmarkt. Die pak je aan een kant vast met twee handen en til je hem op. Het andere uiteinde wiebelt heel erg en als je een hand omhoog doet en de ander omlaag verandert het andere uiteinde soms niet van plaats. Zo moet je de betrouwbaarheid van die koude winter ook zien. Je kunt er niks van zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er was een lange hete zomer op de zelfde manier voorspeld. We weten hoe dat is gegaan.

Dus trek je er niet teveel van aan, ja er zullen gerust koude dagen komen maar zoals je zelf al zegt elke winter is onaangenaam!