Is dit een Perpetuum mobile?

Stel je brengt een gigantische zware perfect ronde bol in de ruimte. Vanaf deze bol schiet je een klein magnetisch balletje. Als de snelheid en hoek juist is komt dit balletje in een baan om deze gigantische bol. Vervolgens zet je een spoel neer in de baan van het balletje. Nu gaat het magnetisch balletje elke keer door de spoel heen en wordt er stroom opgewekt. Nu heb je toch theoretisch een Perpetuum mobile?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (11)

Nee.

Dat is het antwoord op elke vraag of iets een perpetuum mobile is. Zo'n apparaat kan nl. niet bestaan.
Een perfect ronde bol bestaat trouwens niet. Trouwens, als het balletje door die spoel gaat, ontstaat er wrijving. En de baan om de bol zal ook niet oneindig lang in gang blijven, zelfs niet als het wel een perfecte bol was. Ook de spoel trekt d.m.w. zwaartekracht aan het kleine balletje, waardoor de baan zal veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de ruimte is toch geen weerstand, dan gaat het magneetje toch wel oneindig door?
En maakt die wrijving dan uit?, de zwaartekracht brengt het balletje toch gewoon weer op snelheid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook in de ruimte is er weerstand: zwaartekracht. En wellicht ook andere van de 4 kernkrachten. "En maakt die wrijving dan uit?"
Als er sprake is van wrijving, is er sprake van verandering van snelheid. Dan kan er niet óók sprake zijn van een constante baan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het magnetische bolletje door de spoel beweegt, wordt er energie opgewekt, dat is correct. Die energie verliest het balletje, waardoor het trager gaat bewegen.
(In een van de volgende omlopen mist het waarschijnlijk zelfs de spoel...)
Perpetuum mobile betekent dus dat het eeuwig blijft voortbewegen, wat dat balletje ook zal doen, dus theoretisch gezien wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het balletje zal worden afgeremd door de lorentzkracht net zoals iedere andere dynamo or generator.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de theoretische opzet zal de magneet als een kunstmaan om het kunstmatige hemellichaam blijven cirkelen zolang er geen remmende factoren zijn.
De cirkelende magneet zal inderdaad een stroom kunnen opwekken in de spoel, maar deze stroom wekt op zijn beurt weer een magneetveld op dat remmend op de magneet werkt.
Helaas, ook op deze manier kun je geen eeuwig durende beweging maken waar je ook nog energie mee kunt opwekken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Dus: zolang je de spoel weglaat zal de bol met het cirkelende magneetbolletje theoretisch als perpetuum mobile functioneren, maar zodra je de spoel stroom laat leveren onttrek je energie aan het systeem en zal het bolletje steeds langzamer rondvliegenen werkt het dus niet meer.
Tenslotte functioneren in het heelal heel veel zware bollen met lichtere bolletjes die eromheen draaien al eonen als een eeuwigdurende beweging, dat is op zichzelf dus niet bijzonder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Dus: zolang je de spoel weglaat zal de bol met het cirkelende magneetbolletje theoretisch als perpetuum mobile functioneren" Nee. Ook dan heb je geen perpetuum mobile. Er wordt bij een perpetuum mobile nl. geacht dat je er oneindig veel energie mee kunt opwekken (of aan onttrekken) en dat de beweging intussen oneindig lang doorgaat. Een perpetuum mobile van de tweede soort (die definitie wordt veel minder gebruikt) is een (denkbeeldig) apparaat dat in staat is warmte geheel om te zetten in mechanische arbeid. Ook dat onmogelijk. http://nl.wikipedia.org/wiki/Perpetuum_mobile
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, weer wat geleerd! ik ging van de veronderstelling uit dat de betekenis van de woorden "perpetuum mobile" letterlijk genomen kon worden, dus dat voortdurende beweging voldoende was.
Volgens de definitie in Wikipedia blijkt dat er ook energie geleverd moet kunnen worden, dat wist ik niet.
theoretisch wel maar eigenlijk ook weer niet. want een perpetuum mobile is onmogelijk op deze wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal kan je theoretisch een perpetuum mobile ook ontkrachten zoals hier gedaan wordt.
Indien het kleine magnetische balletje energie kan opwekken, moet het ook ergens energie kosten.
Mogelijk dat de omwenteling dan langzaam wordt vertraagd.
maar aan de andere kant, als ik kijk naar wat de maan doet bij de aarde, iedere dag twee maal eb en twee maal vloed, met een onvoorstelbare energie door de aantrekkingskracht van de maan.
Is dat dan al niet een Perpetuum mobile ?
Alleen niet door de mens gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het niet, ze bestaan namelijk niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou de maan dat niet zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eddijst. De maan komt elke seconde een fractie van een meter dichterbij de aarde. Dit komt door de middelpuntzoekende kracht. (zoek op Google naar Eenparige Cirkel Bewegingen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kunnen in theorie niet bestaan. Vanwege de wet van behoud van enerige. De definitie, volgens wikipedia is als volgt: "Een perpetuum mobile (Latijn: voortdurend (of eeuwig) bewegend, spreek uit: per-pee'-tu-um mo'-bi-lee) is een denkbeeldig apparaat dat eenmaal in beweging, uit zichzelf blijft bewegen en in staat geacht wordt energie op te wekken uit "niets". Men spreekt dan van een perpetuum mobile van de eerste soort." Over de getijde zegt wikipedia het volgende. "De Maan is, samen met de Zon en de draaiing van de Aarde, verantwoordelijk voor de getijdenwerking op de Aarde. Deze getijdenwerking zorgt ervoor dat de draaisnelheid (rotatie) van de Aarde heel langzaam afneemt, per eeuw neemt de gemiddelde daglengte dan ook met ruim 1,5 milliseconde toe. Om deze reden is in 1972 de schrikkelseconde ingevoerd. Als de getijdenwerking er niet was zou de Aarde veel sneller ronddraaien." De kinetische energie van de aarde, diegene die er voor zorgt dat deze ronddraait blijft dusniet hetzelfde. Het is dus niet zo dat het apparaat (de maan-aarde) in beweging blijft. Daarbij wordt de energie omgezet naar de energie die in de getijde zit. (ruim gezegt natuurlijk er zullen ook hele andere energie omzettingen zijn). We halen niet alle energie uit de getijden. Dus deze niet perpetuum mobile, kost ons zelfs energie. Natuurlijk is wikipedia niet de beste bron, maar het kan sowieso niet. Hoop dat het duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor deze duidelijk uitleg, ergens is er dus een klein beetje verlies van energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan. Ik denk dat er enorme hoeveelheden joule verloren gaan, er moet zo veel water verschoven worden. Maar als je kijkt naar de energiehuishouding van de aarde, zal het een fractie zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
basta, onbegrijpelijk met deze energiebron waar je iedere dag volkomen zeker van bent, dat er zo weinig gebruik van gemaakt wordt van deze energiebron!
Waaien doet het niet iedere dag, maar eb en vloed zijn er wel iedere dag.
Indien straks de hedwigepolder onder water komt te staan, dan maar direct er een energie centrale er in, levert het in ieder geval nog stroom op en er dan ook maar meteen mosselen gaan kweken, of kokkels.
Met twee maal per dag vers water zonder te hoeven pompen, moet dat toch gaan lukken.
Oh ja, en dan er meteen ook maar vis gaan kweken.
Energie zat op de wereld, ook schone energie.
dank zij de maan. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ed:
Dat klopt niet hoor... Het waait wel degelijk elke dag! Misschien niet altijd in Nederland, maar dan wel ergens anders. Het leuke van stroom is dat je het over de hele wereld kunt laten stromen. Dus ook als de wind in Noorwegen is opgewekt, en er loopt een lijntje naar Spanje, dan kunnen ze in Spanje profiteren van windenergie opgewekt in Noorwegen en in Noorwegen van zonne-energie opgewekt in Spanje. Wind, aardwarmte, bioenergie, zon, zeestromingen, getijden, golfslag, en ik er vergeet er vast eentje: allemaal beter dan gas verbranden en vooral beter dan olie verbranden en kernenergie gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, als je het zo bekijkt, waait het wel iedere dag ergens.
Een perpetuum mobile is onmogelijk. Er is altijd een kracht die ervoor zorgt dat het balletje afgeremd wordt. In dit geval zal het balletje niet voor altijd om de bol zweven omdat de middelpuntzoekende kracht aan het balletje trekt.

Een concreet voorbeeld is bijvoorbeeld de maan. De maan komt elke seconde bijna een tiende van een millimeter dichter bij de aarde, dit zal ook bij het balletje gebeuren waardoor hij op een gegeven moment tegen de bol aan zou vliegen.

Ten tweede moet het balletje door de ring. Dit is natuurlijk mogelijk, maar doordat er kracht opgewekt wordt moet deze kracht ergens vandaan komen, in dit geval van het balletje. Het balletje wordt afgeremd door de lorentzkracht. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lorentzkracht)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kan je wel iets eeuwig om een bal laten draaien, als de snelheid en Fmpz precies in "evenwicht" zijn.
Los van het feit dat het balletje weerstand ondervindt van het magnetisch veld, moet je om te beginnen er energie instoppen om hem in beweging te brengen.
Alleen dit feit al zorgt ervoor dat het niet voldoet aan de term Perpetuum Mobile
12 jaar geleden
Nee, dit is geen perpetuum mobile. Naast de eerder gegeven antwoorden dat het balletje wordt afgeremd, moet je ook nog zorgen dat de spoel in de baan van de bol blijft. Dat kun je doen door hem exact dezelfde snelheid te geven als het balletje, zodat deze twee elkaar niet meer zouden tegenkomen en het systeem eeuwig kan blijven draaien, maar geen energie omzetten.
Er is nog de mogelijkheid om de spoel exact in de tegenovergestelde richting te laten draaien om de bol, met dezelfde snelheid, maar tegengesteld aan de magneet. Dan zouden de magneet en de spoel beide steeds langzamer gaan, wat betekent dat de baan steeds dichter rond de ronde bol ligt. Dit gaat door tot de beide objecten de ronde bol raken.
In de bron vindt je een interessant antwoord op een vraag over satelietbanen, waarbij in dit geval steeds een afremming plaatsvindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt het over eeuwig, dus elke verstoring zal ooit een effect hebben, ook al moet je miljoenen jaren wachten totdat die verstoring merkbaar is, het is dan geen perpetuum mobile.
Je stuurt die bal de ruimte in, je gaat ervanuit dat de ruimte echt leeg is. Dat is niet waar, en zitten wel gewoon moleculen in de ruimte, en als er 1 molecuul op dat kleinere balletje botst zal dat balletje afgeremd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een echte perpetuum mobile moet MEER energie opwekken dan het krijgt, om de wrijving (of in dit geval afremming door in een spel energie op te wekken) die het op welke wijze dan ook heeft of veroorzaakt , te compenseren.
Je snapt al wel dat dat hier niet gaat gebeuren.
Het omgekeerde kan wel, dat men een voorwerp wat magnetisch is laat draaien om iets wat dat niet is en dan langs/door een spoel laat lopen die het telkens een heel klein zetje mee geeft.
Zo kan bijvoorbeeld een elektrische klok jaren op een piepklein batterijtje werken, sommige van deze klokjes bevatten inderdaad een voorwerpje wat magnetisch is die om een as draait en zo een klein pulsje in de spoel opwekt, die gevolgd wordt door een krachtiger stoot omdat de kleine puls die het magneetje heeft veroorzaakt een circuit activeert die een extra puls teruggeeft.
Zelf heb ik zo een motortje, welke maanden draait op een batterijtje.
Binnen ons denken is een perpetuum mobile (nog) niet denkbaar alhoewel mensen die met zero point energie experimenteren daar anders over denken.
Toch zal ook vanuit dat zeropoint energieoverdracht plaats moeten vinden, welke conversie dan nog niet begrepen wordt, dus zelfs daar hoeven we geen perpetuum mobile te verwachten.
Daar waar minuscule hoeveelheden materie omgezet worden in energie (Radium/Co 60 etc) neemt toch de massa van het materiaal af met de vrijgegeven energie.
Op deze basis kon ook het verband gelegd worden tussen materie en energie.
Omdat echter de afname van de materie (haast) niet te meten was en de energie die afgegeven was aanzienlijk was, hebben mensen lange tijd gedacht dat radioactieve bronnen een soort perpetuum mobile lijken.