Waarom voelt een luchttemperatuur van 30 graden bloedheet terwijl een douche van 30 graden vrij koel aanvoelt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind een douche van 30 graden behoorlijk heet hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je van papier-maché bent val je ook gelijk uit elkander.

Antwoorden (7)

Omdat jouw lichaam 37 graden is en in water dus vrij snel afkoelt.
Zo voelt zwemwater in een buitenbad dat 20 graden is koud terwijl de lucht daar boven die even warm is lekker warm voelt.doordat water vee dichter is dan lucht ontrekt het veel meer warmte aan je lichaam
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat stromend water de warmte mee afvoert en de lucht blijft aan je huid "plakken"
anneliez
12 jaar geleden
Ik citeer: "Wij voelen iets ‘koud’ aan als er veel warmte aan onze huid onttrokken wordt.

De twee thermische parameters die een rol spelen zijn de warmtegeleidingcoëfficiënt k en de soortelijke warmtecapaciteit c (en de dichtheid rho).

Lucht heeft een lagere warmtegeleidingcoëfficiënt dan water en zal dus minder warmte van onze huid wegvoeren bij hetzelfde temperatuursverschil. Bovendien is de warmtecapaciteit (per volume-eenheid) van een luchtlaagje dat tegen onze huid kleeft VEEL lager dan dat van water. Dit wil zeggen dat de lucht zelf veel sneller opwarmt dan water. Het gevolg is dat de lucht die in contact is met onze huid, vrij snel de temperatuur van de huid aanneemt en die warmte bovendien slecht doorgeeft aan de verder afgelegen lucht en dus ‘warm’ aanvoelt. Water heeft een hoge warmtecapaciteit per volume-eenheid en zal dus meer warmte aan onze huid onttrekken alvorens in temperatuur te stijgen. Bovendien wordt die warmte zeer snel verder doorgegeven.

In the Thermofysica wordt dit uitgedrukt door de effusiviteit die gelijk is aan de vierkantswortel van het product van warmtegeleidingcoëfficiënt, dichtheid en soortelijke warmtecapaciteit. Een stof met een grote effusiviteit zal dus gemakkelijk warmte uitwisselen met de omgeving. De effusiviteit van water is 300 keer groter dan die van lucht.

Dit is natuurlijk alleen maar zo zolang de lucht niet beweegt. Als de lucht beweegt, wordt de warmte voornamelijk afgevoerd door convectie en niet door geleiding. Daardoor krijgen we het koud in de wind, hoewel de temperatuur van de lucht dezelfde is."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw lichaam produceert warmte. Die moet worden afgevoerd, net als de koeling van een automotor of van een computer. Als dat afvoeren te snel gaat krijg je het koud. Als het te langzaam gaat krijg je het warm.
Water neemt veel makkelijker warmte op dan lucht. Stilstaande lucht is bovendien een goede warmteisolator.
Als het douchewater zeven graden koeler is dan je huid zal het de warmte sneller afvoeren dan je prettig vindt.
Lucht van dertig graden doet dat te langzaam en dan krijg je het warm.

Toegevoegd na 12 uur:
Daar komt nog iets bij. Als je onder de douche staat gaat water op je huid verdampen. Net als zweet onttrekt dat warmte aan je lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doordat water beter warmte geleidt dan lucht. Stilstaande lucht kan worden gebruikt als isolatie (spouwmuur).

Doordat water beter warmte geleidt naar je lichaam, merk je dus beter dat dit "koud" is. Immers, je huid koelt meer af door water dan door lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft alles te maken met warmteoverdracht (eigenlijk de warmteoverdrachtscoefficient).
Lucht is een slechte geleider van warmte. In stilstaande lucht van 30°C krijg je het niet koud omdat je lichaam een klein laagje van 37°C om zich vormt. Als het hard waait voelt 30°C al een stuk kouder: dat warme laagje wordt continue weggeblazen. Water is een veel betere warmtegeleider. Water van 30°C onttrekt dus heel gemakkelijk warmte aan je lichaam. Onder een douche van 30°C is dit nog veel meer het geval.

Met dank aan Utrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De thermische geleidbaarheid (tg) van lucht is 0,024 en van water is 0,6 W/m*K.
Het is de thermische geleidbaarheid of warmtegeleidingcoëfficiënt die bepaalt hoe snel warmte (energie) door een bepaalde stof wordt geleid.
De tg van water is 25 maal groter dan die van lucht. Onder een douche wordt de warmte van je lichaam veel sneller afgevoerd dan in lucht. Als versterkend element geldt daarbij dat het water langs je lichaam stroomt en de lucht stilstaat, waardoor de warmteafvoer onder de douche nog eens extra versterkt wordt.
De warmtegeleidingcoëfficiënt is tevens afhankelijk van de temperatuur, dichtheid en het vochtgehalte.
Bij 30 gr C is de lucht in Nederland meestal redelijk vochtig, waardoor geen verdamping van zweet plaatsvindt, wat het effect van "bloedheet" nog eens versterkt.

Je ziet dat er verschillende natuurlijke effecten aan het werk zijn.