Waarom zijn waterdruppels steviger dan de druppels van andere vloeistoffen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is jouw definitie van "steviger"? Want ik kan me bijna geen eigenschap bedenken waarin water het meest uitblinkt.
Bedoel je misschien dat water sterke cohesie vertoont? Dan zou ik zeggen bestudeer eens wat druppeltjes kwik op een vergelijkbare ondergrond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water het meest uitblinkt? Nou, ik ken er wel een paar.
Als er geen water was op deze aardkloot was er zo goed als zeker geen leven mogelijk.
Water is de enige vloeistof die bij afkoeling tussen 4 en 0 gr C uitzet. Door deze eigenschap is er leven mogelijk in water als het bevriest.
Zonder water kun je niet wassen.
Nou ik stop er mee.

Antwoorden (3)

dat komt omdat water bipolair is. water heeft twee waterstofatomen en 1 suurstofatoom. de watermolecuul ziet er uit als een soort V-tje. onder in de punt van de V zit die ene zuurstofatoom, en bovenaan de twee uiteindes van de V zitten de waterstofatomen. de waterstofatomen zijn van nature een beetje +geladen ( in ionvorm is het H+) en de zuurstofatoom is een beetje negatief geladen (in ionvorm is het O2-) door de structuur van het hele watermolecuul is de ene kant dus een beetje positief geladen en de andere kant negatief geladen. positief en negatief trekken elkaar aan. dus de normale vanderwaalsbinding valt in het niet bij deze "magnetische" werking. deze "magnetische werking" . een andere benaming hiervoor is een waterstofbrug. als water geen waterstofbruggen kon vormen was het dus net zo vluchtig als bijvoorbeeld stikstof.

[img]http://www.kennislink.nl/upload/119077_962_1096193699624-waterstofbrug.gif[/img]

Toegevoegd na 31 seconden:
in de bron een visuele voorstelling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je precies met steviger, dat ze moeilijker uit elkaar vallen?
En een kwikdruppel dan b.v. Die is hartstikke stevig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Dat had ik ook al in mn reacties gezet. Eigenlijk is dit ook geen antwoord maar een reactie ;) toch +1 omdat we het eindelijk eens eens zijn
water kan met zichzelf H-bruggen vormen?
Aan de andere kant is een watermolecuul relatief licht, dus vergeleken met kwik trekken de kwikmoleculen veel harder aan elkaar, en zal een kwikdruppel steviger zijn dan een waterdruppel