De lorentzkracht is de kracht die ontstaat als stroom door een magnetisch veld wordt geleid.

De rechterhandregel wordt gebruikt om het magnetisch veld in een spoel, of om een stroomdraad heen te bepalen.

Bij een spoel. Draai met je nagels in de richting van de stroom, je duim geeft dan de magnetische veldlijnen aan.

Bij een stroomdraad, wijs met je duim naar de richting van de stroom. De richting van je ( gekromde ) nagels geven dan de richting van het magnetisch veld aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De rechterhand regel beschrijft het effect goed.

Einstein heeft echter een verklaring voor het effect bedacht. Het komt er kortgezecht op neer dat de waargenomen lorentzkracht een relativistisch effect is van bewegende elektronen: de waargenomen kracht kan dan worden verklaart d.m.v. elektrostatica en relativiteitstheorie.

Hoe dit precies zit is wel wat complex om hier uit te leggen.