Waarom bewegen de wolken snel?

Ik keek uit het raam en zag dat de wolken heel snel bewogen het waait ook hard, dus ik dacht dat het daar door kwam. Toen zag ik dat de wolken sloom bewogen maar het waaide nog steeds hard hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.8K
Amadea
12 jaar geleden
Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/gaan-wolken-snel-wolken-langzaam.74311
Amadea
12 jaar geleden
En tevens http://www.goeievraag.nl/vraag/gaan-wolken-snel-wind.232341

Het beste antwoord

De wolken die je gezien hebt, zaten heel erg laag, maar een paar honderd meter, dus lijkt het of ze heel hard gaan.
vaak is dat opgetrokken mist van de afgelopen nacht, die overgegaan is in lage wolken.
Vooral in de herfst zie je vaak zeer lage wolken over komen.
Boven deze lage wolken zitten meestal wolken die aanzienlijk hoger zitten, maar door de afstand lijken die langzamer te bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De lucht hoger in de lucht kan sneller waaien dan de lucht vlak bij de grond. Omdat wolken hoog in de lucht zweven kunnen die dus sneller gaan dan de lucht beneden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De snelste wolken bevinden zich op 10 tot 18 kilometer hoogte, waar de windsnelheid soms wel 400 kilometer per uur is.

Dat ze in die laag zitten, komt doordat de wolken bestaan uit waterdruppeltjes of ijskristallen die heel langzaam vallen. En dat betekent dat de wolken op de beweging in de lucht meegaan. Door de wrijving bij de aarde is de windsnelheid groter naarmate je hoger in de atmosfeer komt. Zo is de snelheid op 100 meter hoogte twee keer zo groot als twee meter boven de grond. En hoog in de lucht racen de wolken met een snelheid voorbij die veel hoger is dan vlak bij de aarde.

De allersnelste wolken zitten echter boven in de troposfeer, want hier ontstaan straalstromen als gevolg van de temperatuurverschillen tussen de luchtlagen. Die straalstromen hebben vaak een snelheid van 200 kilometer per uur, maar ze kunnen ook wel 400 kilometer per uur bereiken. Straalstromen komen ook voor op 10 tot 18 kilometer hoogte. De wolken daar, cirruswolken, kunnen snelheden rond de 400 kilometer per uur bereiken.