Wordt de kans op bliksem inslag groter als je veel ijzer op zolder hebt staan?

Ik heb een fitness set op zolder staan met heel veel ijzeren schijven. Is de kans dan groter dat de bliksem inslaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Nou, lijkt mij niet, verwaarloosbaar. Bliksem zoekt altijd de weg van de minste weerstand. De kans dat er bij jou in de buurt iets hogers staat (van metaal) acht ik zeer veel groter dan dat de bliksem jouw gewichtschijven "opzoekt".
Ik neem ook aan dat je zolder een dak heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
En dat je gewichten niet aan het plafond zijn "geplakt".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben inderdaad een dak, dat heb je goed geraden.
We wonen op een heuvel in ZLimburg zonder flat ofzo in de buurt. Wel staan er een paar grote Esdoorns voor het huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die bomen staan zo'n 8 meter van het huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het huis vrij op een heuvel staat, is het niet onverstandig een bliksemafleider te monteren. De metalen schijven maken alleen weinig/niets uit. Al zou de bliksem inslaan, weet je niet of dat zonder die schijven niet zou zijn gebeurd.
Om een bliksem aan te trekken moet dat ijzer geaard zijn, anders zal de weerstand niet afnemen voor stroom. Ik neem aan dat je je halters niet geaard opbergt. Derhalve geen verhoogd risico. Daarnaast: Jouw elektriciteitsnetwerk in huis heeft (waarschijnlijk) wel geaarde draden. En die komen ook in je zolder.

Bomen zijn wel geaard, via hun vaatstelsel en vocht. Daardoor werken ook die enigszins als bliksem afleider (aantrekken van inslag).
Overigens is het wel goed om je huis te voorzien van een bliksem afleider als het zo hoog staat. Staat echter los van die halters.