Ja, het SI zit mooi in elkaar, hè!
De liter is tegenwoordig gelijkgesteld aan 1 dm^3.
Maar vroeger was het een poging om een eenheid te maken, die door alle mensen op Aarde geaccepteerd zou kunnen worden. Je moet bedenken, dat eenheden altijd het domein van koningen en vorsten was. Zij konden er macht mee uitoefenen.

Bij het voortschrijden van handel, wetenschap en techniek, werden al die verschillende eenheden steeds meer een belemmering. Daarom kreeg een groep wetenschappers de opdracht om een universeel stelsel van meeteenheden te bedenken. En dit stelsel moest gerelateerd worden aan wat ons allen bindt: De Aarde.
Ook wilde men af van de moeilijke relaties tussen eenheden. Zo was 12 duim gelijk aan een voet. En 12 ons gelijk aan een pond. Maar dat was niet overal zo. En ook verhoudingen van 2; 3; 5,5; 6; 8; 12; 15; 16 en 20 kwamen voor. Een vreselijke chaos!

Zo werd de meter vastgesteld als het 10 000 000-deel van pool tot evenaar. Maar door het voortschrijden van de technische meetnauwkeurigheid, was dit te onzuiver. De meter is een keer of dertien aangepast. Nu is hij gekoppeld aan de lichtsnelheid.

En door standaard-voorvoegsels werden de verhoudingen geregeld en vereenvoudigd.
Zo is 1 cm, 0,01 m. En is 1 Gm 1000 000 000 m. Al wordt die niet veel gebruikt, het is wel een officiële lengtemaat.
Dit alles is in de wet van alle staten vastgelegd, zodat dit overal geldt.

Voor de eenheid voor massa, is oorspronkelijk 1 dm^3 water genomen. De eenheid voor massa was dus afgeleid van de eenheid voor lengte. Daarom is dit geen toeval.

In Wikipedia staat de geschiedenis van de liter. Zie bron.

Wat erg handig is aan de liter, is het volgende.
Een liter water is vrijwel 1 kg. We kunnen ook zeggen, dat de dichtheid van water 1,0 kg/dm^3 is.
Van olie is die ongeveer 0,8 kg/dm^3. En zo weet je direct, dat olie op water drijft.
Denk je in Engelse eenheden, dan is dit verband minder goed zichtbaar, wat voor vergissingen zorgde die doden tot gevolg hadden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee dat is geen toeval
1 kilo is gedeginieerd als 1 liter water bij een bepaalde luchtdruk en een bepaalde temperatuur.
Ik dacht 1000 hectopascal en 20 graden celsius maar van die laatste twee ben ik niet zeker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet zeker en dan toch antwoorden?!? raar....
Nee. Dit is gewoon zo afgesproken. Dit rekent namelijk veel makkelijk. Moet je nagaan als het 0,217378 kilo was. Ja, dat rekent wat moeilijker. Daarom hebben ze het zo afgesproken.

Groet,

Sherlock.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het rekent makkelijk bovendien is het volume van 1 liter ook nog eens 1 kubieke decimeter. 1 liter water is niet precies 1 kilo maar 0,998 maar dit wordt vaak verwaarloosd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 liter is hetzelfde als 1 kubieke decimeter dus ik snap die passage eigenlijk niet. Maar geen minnetje hoor want verder is het een goed antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het was een toevoeging.
Nee het is geen toeval. Want vroeger hadden ze als basis dat als je iets wilt wegen of het drijft op water of niet, dat het watervolume een is. Oftewel: een liter water staat gelijk aan een kilo.

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie: dat het watervolume 1 is. Oftewel: een liter water staat gelijk aan een kilo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is geen toeval.

In 1799 werd bepaald dat het gewicht van 1 kg gelijk aan 1 dm³ water was.
Later, toen men nauwkeuriger kon meten, werd vastgesteld dat er een kleine onnauwkeurigheid was opgetreden bij de vervaardiging van de standaardkilogram. Daardoor heeft een kilogram zuiver water bij een temperatuur van 4°C en standaard atmosferische druk een volume van 1,000028 dm³ in plaats van precies 1 dm³ of een liter, zoals de bedoeling was.
Om die reden besloot men tussen 1901 en 1964 om de liter aan de kg te relateren waardoor de liter dus niet meer gelijk was aan 1 dm³.

Ook bleek de meter 0,2 mm te kort te zijn vanwege een rekenfout in de afplatting van de aarde, omdat de meter namelijk ontstaan is door 1/10000000 (een tienmiljoenste) te nemen van de afstand over zee tussen de noordpool en de evenaar, maar die standaard werd niet gewijzigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water is 1 liter voor 1 kilo bij 4 graden Celsius en dat is dan weer smeltend ijswater
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Smeltend ijs is altijd 0°C. Die waarde staat zo vast dat je daar thermometers en themperatuurvoelers mee kunt ijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij bedoelt dat water bij 4 graden zijn grootste dichtheid heeft . met andere woorden het is dan op zijn zwaarst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, dat klopt interdaad. Overigens na 1964 besloot men dat het toch niet erg handig was om de liter aan massa te relateren. Sindsdien is de liter weer gewoon 1 dm³, dus gold de gewichtsafwijking weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit laatste was mij nog niet bekent. hiervoor dank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat iemand iets bedoelt, en dat een ander dat later voor m mag uitleggen, mag m.i. geen argument zijn om zijn antwoord niet af te keuren.
Bovendien is het goede antwoord al een aantal keer gegeven, en dan komt er zo'n mager antwoord dat bovendien niet klopt achteraan? -1
Extra vraag van mij: Waarom ligt er dan toch een standaard kilo in Parijs?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kilogram is, dacht ik, de laatste eenheid die nog niet is gerelateerd aan universele natuurkundige constanten. Zo is de meter gedefinieerd als de afstand die het licht in een bepaalde tijd aflegt. En de seconde is weer een bepaald aantal trillingen van een bepaalde lichtsoort.
Op deze manier zijn de grootheden transportabel: we kunnen aan een buitenaardse beschrijving exact uitleggen hoe lang een 'meter' is en hoe lang een 'seconde' duurt.
Voor de industrie is dit enorm handig: in ieder laboratorium is de meter exact bekend. Je hoeft dus niet steeds te vergelijken met de standaardmeter in Parijs. Voor het kilogram moet dit ook gebeuren, maar het blijkt erg lastig. Men denkt aan een bol van zuiver silicium en zo. Als jij een goed idee hebt, moet je dat laten weten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord komt mij ook bekend voor. De andere antwoorden op deze vraag insinueren echter dat de kilo zou zijn gedefinieerd door een liter water.
Jammer dat deze discussie in de reacties plaatsvindt.
opzich geen toeval, al klopt het niet helemaal. Een liter water weegt 0.998 kilo. Vroeger was dit echter wel de maatstaaf voor gewicht, gebaseerd op 1cm3 water van 0 graden celcius(=1 gram).

Later (1799) hebben ze echter een standaard kilogram gemaakt voor gewicht in de vorm van een platina cilinder.
Dit materiaal krast echter makkelijk en is te zacht om als een langdurig maatstaaf voor een kilo te fungeren.

Hierom werd er in 1889 de huidige kilo gemaakt van een platina-iridium legering. Deze is harder er krast nauwelijks. Echter hebben wetenschappers geconcludeerd dat deze ook langzaamaan afneemt in gewicht door corrosie.

Wetenschappers willen nu van de fysieke maat van de "kilogram" af en deze vervangen door een formule.
De kilo is nog de enige maat die afhankelijk is van een fysiek object. Andere maten zoals meter (lengte), seconde (tijd), ampère (elektrische stroom), kelvin (absolute temperatuur), mol (hoeveelheid stof) en candela (lichtintensiteit) hangen af van formules.

De orginele kopie van de kilo ligt in het 'Bureau International des Poids et Mesures' (BIPM) (het internationale bureau van gewichten en maten) in het Franse Sèvres.

Nederland heeft ook een kopie van deze orginele kilo, deze ligt in het Van Swinden laboratorium van het NMI te Delft.

Toegevoegd na 1 minuut:
De orginele kopie van de kilo = de orginele kilo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee er geld gewopn 1 kilo van iets is net zoveel als 1 liter van iets.als het dezelfde dichtheid heeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 1795 was het gram was tijdens de invoering van de Franse wet in 1795 de eenheid van massa, door de Franse Academie van Wetenschappen gedefinieerd als de massa van 1 cm3 water van 0 °C. Omdat een verdampende standaard niet erg geschikt is moest een fysieke standaard gemaakt worden. Een gram is echter te klein om daarvoor te dienen; daarom werd er een prototype van 1000 g, dus 1 kilogram gefabriceerd, dat als voorlopige standaard dienst deed.

Tegenwoordig definieert het SI-systeem de kilogram als gelijk aan de massa van het internationale prototype, dat van een platina-iridiumlegering is gemaakt en bewaard wordt op het 'Bureau International des Poids et Mesures' (BIPM) (het internationale bureau van gewichten en maten) in het Franse Sèvres.

Oorspronkelijk was 1 l water de basis voor de kilo en is er dus is er geen sprake van toeval.