Verbranding wordt ook wel oxidatie genoemd. Dat betekent dat een bepaalde stof, en dat kunnen er vele zijn, zich verbindt met zuurstof. Bijvoorbeeld waterstof met zuurstof geeft water, koolstof met zuurstof kooldioxide en zelfs koolmonoxide als de zuurstof in een ruimte opraakt, en ga zo maar door. iedere stof waarvan de naam op 'oxide' eindigt, is een zuurstofverbinding, of eigenlijk een verbrandingsproduct. Nu bestaat lucht uit meer stoffen dan alleen uit zuurstof maar het is de zuurstof uit die lucht die voor de verbranding zorgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ligt eraan waaruit de 'lucht' bestaat. In theorie is zuurstof ontvlambaar, maar in de verhoudingen waarin het natuurlijk voorkomt in de blote lucht (zo'n 16%) zal het niet echt een groot gevaar vormen.
Het wordt toch wel verdrogen door stikstof (dat voor 78%) de lucht beslaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het een beetje creatief bedenkt wel ja, de 21% zuurstof die in de lucht zit is nodig voor alle 'normale' branden ter wereld. Brand is namelijk een reactie van zuurstof en brandstof
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lucht op zich is niet brandbaar maar is wel nodig om een brand te laten ontstaan
Voor het ontstaan van een brand is nodig.
Zuurstof(lucht)
Brandbare stof
Ontstekingsbron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als aanvulling op de antwoorden van anderen: Lucht dat onder hoge druk of temperatuur staat kan met zichzelf reageren.
Duikers kunnen lucht niet te sterk comprimeren omdat lachgas ontstaat (N2O). In verbrandingsmotoren ontstaat NO en NO2.
In deze reacties wordt stikstof geoxideerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stikstof kan met zuurstof reageren.
Zuurstof ook. Dan krijg je ozon.
O2 wordt dan O3.
Of dit ooit door iemand verbranding is genoemd is me niet bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LUcht stimuleert de verbranding van b.v. hout,steenkool en al wat brandbaar is. De in de lucht aanwezige zuurstof verbrandt dan mee. Lucht kan dus (gedeeltelijk ) verbranden.