Hoe werkt een redox-reactie?

Ik vraag mij af hoe dit werkt ik heb net op Wikipedia gekeken en andere sites bekeken maar ik begrijp het niet helemaal.
We nemen als voorbeeld ijzer(|||)chloride dat dan reageert met
Jood (I-)

Hoe pak ik dit nu aan ?
Reductor → reactieproduct + e- (oxidatie)

De reductor is in dit geval dus ijzer(|||)→? + ?e-
Hoe maak ik dit nu verder af
En hoe weet ik hoeveel elektronen er worden gedoneerd/afgegeven
, en wat is Mijn reactieproduct ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Hoe pak ik dit nu aan?
Je moet eerst kijken naar wat de sterkste reductor is, en wat de sterkste oxidator is. Dit kun je vinden in de BINAS, die je als het goed is wel hebt.
Sterke oxidatoren staan van boven naar beneden in de tabel. Sterke reductoren staan van beneden naar boven in de tabel.

De reductor is in dit geval dus ijzer(|||)→? + ?e- ?
Ik heb mijn BINAS niet bijdehand, maar ik denk dat je gelijk hebt dat de reductor ijzer is.

Hoe maak ik dit nu verder af?
De halfvergelijkingen van de reductor en de oxidator staan volledig in de BINAS.

En hoe weet ik hoeveel elektronen er worden gedoneerd/afgegeven?
Dit staat ook in de halfvergelijkingen die in de BINAS staan aangegeven.

en wat is Mijn reactieproduct ?
Je voegt de 2 halfvergelijkingen samen, ook door het elektronenaantal gelijk te maken. Alles wat achter de pijl komt te staan (dus de samenvoeging van wat achter de pijlen stond in beide reactievergelijkingen) is het reactieproduct.

Voor een volledige uitleg, lees de bron. Een heel handig stappenplan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een redox reactie is een reactie waarbij elektronen overdracht plaats vindt. Het woord redox is opgebouwd uit de woorden reductor en oxidator:

- Een oxidator is een deeltje dat elektronen kan opnemen zoals in jouw voorbeeld ijzer.

- Een reductor is een deeltje dat elektronen kan afstaan zoals in dit geval I-.

Wat oxidatoren en reductoren zijn zoek je op in BINAS, tabel 48 (5e druk). Zo kan je van Ijzer vinden dat het 3 electronen kan binden, dus 3+ is. Chloor is 1-, dus om 2 electronen te binden aan het ijzer is 3 chloor nodig: FeCL3.

Jood kan een electron afstaan en is de reductor. Het reduceert Fe3+ tot Fe2+ en oxideert tot I2.

Fe3+ e− → Fe2+

2I−(aq) → I2(s) + 2e−

Op de website van Dr Schouten staat een korte basiscursus. Klik in de link aan de linkerkant op "Reacties" en dan op Redox. In drie lessen staat beschreven hoe redox reacties aflopen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Hierbij nog enkele andere links over het oplossen van Redox reacties.

Toegevoegd na 11 minuten:
Hierbij nog enkele andere links over het oplossen van Redox reacties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal zie je het aan de kleur van de reactie meen ik me te herinneren van de scheikundeles.