Welke reactie vindt er plaats als je bariumoxide vaste vorm bij een kopernitraatoplossing doet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huiswerk?

Het beste antwoord

De kopernitraatoplossing bevat koperionen (Cu2+) en nitraationen ((NO3)-), die zijn omringd door watermoleculen. Het kopernitraat (een zout) is immers opgelost in water. Nu voeg je bariumoxide toe - ook een zout. Er ontstaan bariumionen (Ba2+) en oxide-ionen (O2-). Nu gaan we kijken wat met wat reageert - gebruik hiervoor bijvoorbeeld BiNaS informatieboek tabel 45.
Wat blijkt: koperionen en oxide-ionen vormen samen een neerslag in de vorm van koperoxide (dat is een zout).
De volgende reactie kan optreden:
Cu2+(aq) + O2-(aq) --> CuO(s)
Er kan nog iets gebeuren: de oxide-ionen kunnen met watermoleculen reageren. Doordat in het watermolecuul het zuurstofatoom en het waterstofatoom niet even hard aan het gemeenschappelijk elektronenpaar trekken, is het watermolecuul een beetje elektrisch geladen aan twee kanten - het is een dipoolmolecuul. De waterstofmoleculen zullen een beetje positief geladen zijn en het zuurstofatoom een beetje negatief. (Het zuurstofatoom 'trekt' harder). Omdat het waterstofatoom een beetje positief geladen is, 'pikt' het oxide-ion (met lading 2-) een waterstofatoom van een watermolecuul. De volgende reactie treedt dan op: O2- (aq) + H2O(l) --> 2OH- (aq)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!!!!

Andere antwoorden (1)

volgens tabel 45a van de binas vormt er een neerslag van koperoxide.

Toegevoegd na 1 minuut:
in de bron zie je de tabel ook, als je geen binas hebt.