Kan er een ontploffing ontstaan als je een sigaret bij de benzine tank houdt?

Als je een sigarettenpeuk bij je benzine tank houdt, ontploft dan je benzine tank? Ik heb ooit ergens gelezen dat de temperatuur van een sigarettenpeuk niet hoog genoeg is om dit te ontbranden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.7K

Het beste antwoord

Een benzinetank waar ALLEEN benzinedamp boven de vloeistof zit kan niet exploderen. voor een explosie zijn meer factoren nodig, een brandstof, een oxidator (zoals zuurstof) en een ontstekingtemperatuur.

De ontstekingtemperatuur van een benzine luchtmengsel met een optimale verhouding (stoichiometrisch mengsel) ontsteekt pas boven de temperatuur die een gloeiende sigerettenpeuk levert.

Je kunt dus met een brandende sigarettenpeuk GEEN explosie veroorzaken als de temperatuur van de brandende peuk niet boven de normale temperatuur uit stijgt.

Een vonk van een bougie kan 28 000 graden (C) bereiken
en is WEL hoog genoeg om gas/luchtmengseld te veroorzaken.
Ook een vlam(> 1000graden C.) kan benzine aansteken maar een gloeiende peuk dus niet.

Voordat je de minknop indrukt, zoek het maar eens op.
Ik heb een brandweeropleiding doorlopen en heb een scheikundige achtergrond.

Toch moet je het bovenstaande (benzinetank met peuk trachten aan te steken NOOIT proberen.
Als je aan een peuk zuigt of de wind fel in de gloeiende kop blaast, stijgt de temperatuur van de brandende sigaret beduidend en kan dan mogelijk wel de ontstekingtemperatuur bereiken.

Wat je soms in films ziet, dat men een smeulendee peuk
in gemorste benzine gooit en dan alles in de hens vliegt, is trucage, de peuk dooft eerder (hij wordt nat van de benzine) dan dat de benzine door de peuk aangestoken wordt.

Samengevat,

In de benzinetank zelf moet ook wat lucht zitten om een explosief damp/luchtmengsel te verkrijgen en de ontstekingtemperatuur moet gehaald worden, wat met een vlam wel maar met een smeulende peuk niet gehaald wordt.

Dan is er ook nog de ontvlamtemperatuur (dit is een temperatuur waarbij de brandstof voldoende kan verdampen om een brandbaar gas/luchtmengsel te vormen) maar dit is bij benzine geen probleem, bij lampolie en petroleum is dat wel een probleem, daarom steekt dit zo lastig aan zonder lont.

Toch raad ik mensen af met benzinedamp/luchtmengsels te experimenteren, een electrostatische vonk is WEL heet genoeg om benzine damp/lucht aan te steken en deze kunnen zich op verraderlijke momenten voor doen.

Mede daarom vind je de piezo-ontstekers terus in gasaanstekers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je hem erin stopt wel want dan komt vuur tegen benzine maar als je hem erbij houd niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Benzine als vloeistof op zich is niet brandbaar, de damp boven de benzine is echter hoogst explosief.
De sigaret hoeft dus niet "tegen de benzine" aan te komen, als de sigaret nog voldoende gloeit is contact met de damp die uit het open benzinevulgat naar boven komt voldoende voor een vuurzuil van een paar meter hoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben het bij mythbusters geprobeerd en het blijkt erg moeilijk te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een brandende sigaret in benzine houd, zal hij doven
De benzinedampen kunnen wel degelijk zeer explosief zijn.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Perfect voorbeeld. :) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit filmpje laat inderdaad zien dat benzinedamp licht ontvlambaar is. Wat er hier gebeurt is dat er een vonk ontstaat door statische elektriciteit en dat deze de benzinedamp laat ontbranden. Het bewijst echter niet dat benzinedamp door een brandende sigaret kan ontbranden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de dame in kwestie lijkt niet te roken, maar draagt wel een trui. het heeft er alle schijn van dat statische elektriciteit de oorzaak is.
Overigens reageert ze wel heel goed en rustig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oplossing voor het tanken eerst je auto aan raken zodat je statisch ontlaad
Je kunt het eenvoudig testen. Neem een blikje met een bodempje benzine, en gooi er een brandende peuk in. De benzine zal niet ontbranden. Dus als je een peuk in de benzinetank gooit gebeurt er ook niets, omdat de temperatuur van een sigaret te laag is. Maar: als je dicht bij de tank stevig aan je sigaret trekt kón je wel eens snel onthaard zijn.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het lukt -misschien- als er een vonkje van je sigaret afvalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men vraagt "bij de benzinetank"en niet ïn de benzinetank".
Op de meeste punten klopt het uitgebreide verhaal van bastanovum, echter op een paar heel essentiele zaken niet.

Het vlampunt van een vloeistof is de laagste temperatuur waarbij een brandbare vloeistof zoveel damp afgeeft dat je een brandbaar mengel kunt krijgen.

Het vlampunt van benzine ligt bij - 23 Graden Celsius! Zeer laag dus.

En nu komt het! De ontstekingstemperatuur van benzinedamp is 420 C. (sommige bronnen spreken over veel lagere temperaturen)

Om een explosie van benzinedamp te veroorzaken moet de concentratie van de damp binnen het explosiegebied liggen. Voor benzine is dit 0.6 tot 8.0 vol% in lucht. Dat wil zeggen, indien de benzinedamp in lucht tussen die waarden ligt, dan kan het ontstoken worden. Onder 0.6% is het lucht/benzinemengsel te arm (te weinig benzine), boven de 8% te rijk (te weinig zuurstof).

De temperatuur van een brandende sigaret licht zeker boven de ontstekingtemperatuur van een ontplofbaar benzinegasmengsel. Hoeveel branden ontstaan wel niet als iemand rokend in slaap valt.

Alle ingredienten voor een mogelijke explosie buiten de benzinetank zijn dus aanwezig en een explosie is dus zeer wel mogelijk. Het is niet voor niets dat het verboden is te roken bij een tankstation.

Als de tank half leeg is, is de andere helft gevuld met een mengsel vanen benzinedampen lucht (zuurstof). Als dit mengsel zich binnen de explosiegrenzen bevinden (en wie weet dat op dat moment) dan gaat de benzinetank ook de lucht in (met auto).

Niet gaan expirimenteren dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat is zo
(kies mijn antwoord als beste!!!!)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als hij in aanraking komt met de benzine dan is het BOEM!!
maar als je hem ernaast houdt dan niet. de temperatuur moet een bepaalde hoogte hebben voordat de explosie kan ontstaan