Hoe heeft men de atomen uit het periodiek systeem gemeten?

Je hebt gassen vloeistoffen en gesteente. Hoe meten ze die, bij gesteente kan ik nog wat verzinnen maar hoe zit dat bij gassen bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor ideale gassen geldt de ideale gaswet: pV = nRT.
Nu zijn gassen in werkelijkheid natuurlijk niet ideaal.
Vanderwaals heeft een poging gedaan de gaswet uit te breiden zodat die de werkelijkheid beter weergeeft.
Dat is de Vandewaals vergelijking:
(p + a. (n/V)²) (V- n.b) = nRT.
Het is de ideale gaswet met een correctie voor P en V.
Die a en b zijn voor elk gas anders.
Wanneer van een gas bij een bepaalde temperatuur een pV diagram wordt gemaakt (de druk uitgezet tegen het volume), kunnen de waarden voor a en b worden bepaald.
Uit de b-waarde, wordt het volume van een molecuul bepaald. Daaruit kan de straal worden berekend.
Voor twee-atomige gassen, zoals H2 en N2, was dit de manier waarop men de straal bepaalde.
Nu is deze Vanderwaalsstraal niet het laatste woord over de straal van een atoom in een gas.
In de bron ziet u meer informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

dat is gedaan door verschillende geleerden en hij is meerdere malen aangepast.gewoon door te onderzoek de ionenen aantal moleculen onderzoeken