Meestal van de wolk naar de aarde.

De meeste bliksems naar de aarde (en dus niet tussen wolken) beginnen met een negatieve lading onderin een wolk. De elektronen zoeken een weg naar de grond, de voorontlading.

Deze negatieve lading veroorzaakt een positieve lading op de grond. Deze positieve lading kan een bliksem omhoog veroorzaken.

Als deze twee bliksems elkaar vinden op 50-100 meter boven de grond (daarom dit antwoord) ontstaat een kortsluiting wat wij als bliksem ervaren: er gaat een stroom van 100duizenden ampères stromen die de flits en donder veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de elektronen voor de knal zich al naar beneden hebben gewerkt, hoe kan die grond dan positief zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een negatieve lading onder in de wolk induceert een positieve lading in de grond onder de wolk.
Dit is VOORDAT de bliksem contact heeft gemaakt.

Andere antwoorden (5)

naar de aarde.
zwaartekracht he.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij geen min,maar met zwaartekracht heeft het niets te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach ook een genie zit er wel een naast.
ik heb dit ooit bij het klokhuis gehoort ofzo.
Twee richtingsverkeer is dat... Dus niet alleen maar naar beneden of naar boven, het is nivellering van de lading... Dus het komt tot een evenwicht, dus gaat de stroom in die ene flits vele malen op en neer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van negatief naar positief. Meestal is dat van de grond af omhoog.

Toegevoegd na 28 seconden:
De electronen van het negatieve gebied knallen omhoog.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je fototoestel genoeg beeldjes per seconde kon maken, kon je zien dat de bliksemflits zich van onderen af aan omhoog schiet naar de wolken toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide opties zijn mogelijk. Het is voornamelijk een toevalstreffer. Overigens gaat de meeste bliksem (electriciteit) van wolk naar wolk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan beide en nog meer kanten op gaan,van wolk naar aarde,van aarde naar wolk en van wolk naar wolk.