met welke snelheid draait zo'n beyblade?

voor de mensen die niet weten wat het is heb ik een foto geupload

Toegevoegd na 7 minuten:
sorry de foto werkte niet echt mee :D

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Op dit internetfilmpje - zie link aan het einde van dit bericht - is te zien dat een Beyblade bij de start een snelheid kan krijgen van zo'n 4.650 omwentelingen per minuut (zie ook de tekst die onder in beeld verschijnt, de meeste Beyblades uit de test draaien langzamer).

Stel je nu het volgende voor. Een Beyblade heeft een doorsnede (diameter) van ongeveer 4,2 centimeter. Je bent een mier en zit op het uiterste randje van de Beyblade.

Voor elke hele draai die de Beyblade maakt, legt de mier op het randje (diameter * pi) = 4,2 cm * 3,14159 = 13,19 centimeter in de rondte af. In een minuut legt hij dus 4.650 omwentelingen * 13,19 cm = 61.355 cm = 614 meter af. Als de Beyblade een uur op dezelfde snelheid zou kunnen draaien, legt de mier 60 minuten * 614 meter = 36.813 meter = bijna 37 kilometer af. Natuurlijk gebeurt dit niet want de Beyblade gaat steeds minder hard draaien en valt langzaam stil.

Samengevat: de Beyblade kan zo'n 4.650 omwentelingen per minuut maken. De snelheid op de rand van de Beyblade (daar waar de mier zit) bedraagt bijna 37 km per uur op het moment van afschieten. Ter vergelijk, als je stevig hardloopt ren je 12 kilometer per uur, als je normaal fietst fiets je 20 kilometer per uur en een brommer mag maximaal 40 km per uur buiten de bebouwde kom rijden.