CO2 is erg gemakkelijk te maken, zuiveringszout (NaHCO3) in het zuur te gooien (azijn is al voldoende) en opvangen in een bekerglas. Ook kun je oliebollenbeslag maken met bakkersgist, het door het gist geproduceerde gas is CO2.

Als je zuurstof redelijk zuiver wilt verkrijgen met een natuurlijke methode kun je waterplanten (waterpest) en zon of een groeilamp gebruiken. Je plaatst een bekerglas gevuld met water over wat waterplanten en zorgt dat de planten veel licht krijgen. Al snel komen dan zuurtofbelletjes omhoog, die zich in het bekerglas verzamelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

planten maken zuurstof en glucose uit CO2 en zonlicht. Dit heet fotosynthese
Dieren maar ook planten gebruiken zuurstof en glucose en maken koolzuurgas en water. Dit heet verbranding

Planten maken meer zuurstof dan dat ze zuurstof maken dus zullen ze zuurstof produceren

Toegevoegd na 6 minuten:
De chemische reactie voor fotosynthese is
12 Water + 6 koolzuur + licht → glucose + 6 zuurstof + 6 water
De chemische reactie voor verbranding is
glucose+ 6 zuurstof → 6 koolzuur + 6 water
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zuurstof kun je maken door elektrolyse. Water wordt geleidend gemaakt met wat zuur. Je doet de reageerbuisjes omgekeerd over de metalen strippen die je aansluit op een batterij. In de ene buis komt zuurstof en de andere waterstof (Wees voorzichtig; het heet niet voor niks ook knalgas). Of je op school zuivere CO2 kunt opvangen betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed antwoord. Overigens dacht ik ook dat waterstof explosief zou ontbranden - tot de leraar via elektrolyse waterstof maakte, het volle buisje met waterstofgas in zijn hand nam, en een aansteker bij het open uiteinde hield. Wat bleek: je hoorde een leuk 'FIEUWP'-geluid. Dat was alles. Waterstof brandt namelijk alleen met zuurstof uit de lucht. Het brandt dus alleen op het grensvlak tussen waterstof en zuurstof. Dat grensvlak beweegt zich geleidelijk aan de reageerbuis in, vandaar dat leuke geluid (resonantie in de reageerbuis). Waterstof wordt pas knalgas wanneer je het in de verhouding 2:1 mengt met zuurstof. -- Wat het produceren van CO2 betreft: ik kan me vaag herinneren dat er een zout is dat, na bijmengen van een andere stof, uiteenvalt in onder andere CO2. Dat CO2 bruist weg uit de oplossing. Vang het bruisende gas op, en je hebt behoorlijk puur CO2. Of spuit een droogijsblusser leeg...