Is het mogelijk een aardappel gaar te koken in een ruimte waar de druk zo verlaagd is dat het kookpunt vh water 50 graden is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (6)

Ja, het is mogelijk, het duurt alleen veel langer. Het water kookt dan wel, maar het heeft niet de benodigde 100 graden Celsius om de aardappel op de normale tijd gaar te laten worden en het zal dus heel veel langer duren. Uiteindelijk wordt de aardappel wel gaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is de minimale temperatuur waarop een aardappel gaar wordt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De minimale temperatuur is mij onbekend, maar daar ging het (gelukkig) ook niet om in deze vraag. ;) De aardappel zal misschien wel uitzetten of zelfs uit elkaar ploffen, maar daarmee wordt hij natuurlijk niet meer of minder gaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, daar gaat het wel degelijk om. Ik vraag mij af of die aardappel bij 50 graden uberhaupt gaar wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mijn natuurkundelessen (waar we het hadden over druk en een keer zo'n proef hebben gedaan om water op kamertemperatuur te laten koken door middel van een vacuüm) herinner ik mij de vraag of je ook gewoon kan koken in dat water. Mijn leraar antwoordde daarop positief, maar dat het wel een stuk langer zou duren dan wanneer je zou koken in een normale druk. Koken onder een grotere druk zou dan ook sneller gaan (zie de snelkookpan). Ik heb (heel) even op internet rondgesnuffeld, maar natuurlijk vind ik alleen maar allerlei recepten om aardappelen te koken en niet de minimumtemperatuur om hem gaar te laten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord lijkt mij correct. Echter neem ik aan, dat er een minimale temperatuur vereist is om de aardappels te garen. Vlees e.d. kan je ook op een lage temperatuur garen, maar dat heeft te maken met de eiwitten die omgezet worden vanaf een bepaalde temperatuur. Of dat bij aardappels ook zo is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, wel allerlei interessante zaken gelezen over de aardappel (houdbaarheid, vervoer, samenstelling, voedingswaarden, etc), maar weinig over de minimale gaartemperatuur. 10° heter reduceert de kooktijd om een factor 2-3. Temperatuur in de snelkookpan ca. 116°. Dus bij ca. 80° duurt het garen 4-6x zo lang... http://www.tis-gdv.de/tis/ware/gemuese/kartoffe/kartoffe.htm Hier nog wat gevonden: http://www.agrotel.be/contents/nl/d493.html
Aardappels als groente hebben minimaal 65° kerntemperatuur nodig. Maar er staat niet expliciet dat ze bij een lagere temperatuur niet gaar zouden worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig dat jij ook reageert als natuurkundeleraar. :D Ik ben nu wel benieuwd wie van de twee (mijn leraar of jij) het bij het rechte eind heeft. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alhoewel, mijn leraar zei in principe hetzelfde denk ik. Hij zei immers dat het langer zou duren om de aardappel gaar te laten worden (wat dus ook zo is, aangezien de temperatuur lager is - doordat de druk lager is, gaat het water sneller koken (wordt het niet warmer) en blijft de temperatuur dus lager). Toch?
Ik denk dat het ongeveer twee keer zo lang duurt. Mocht je het willen proberen, een aardappel is in ieder geval sneller gaar als je 'm in kleine stukje snijdt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan "ik denk" hebben mensen op GV niets. Want wie kan nu controleren of jouw vermoedens kloppen?
Eerst checken of je vermoeden klopt, bronnen zoeken, en anders geen antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef dan zelf een correct antwoord JOve, kritiek leveren kan elkeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn, als ik foute antwoorden zie, mag ik daar commentaar op geven en minnetjes geven. Er staat nergens dat je dan automatisch zelf ook een antwoord moet geven.
Bovendien heb ik in mijn reacties al te kennen gegeven wat mijn antwoord zou zijn.
Doe eens niet zo flauw, incasseer de kritiek, en doe er wat mee, in plaats van steeds de schuld buiten jezelf te leggen.
Ja en het gaat net zo snel als hier bij 100gr.C..

Het gaar worden van een product is niets anders dan het veranderen van de celwanden door het celvocht bij een bepaalde temperatuur.

Als bij een bepaalde druk water bij 50gr.C. kookt heeft het hetzelfde effect op celvocht als bij 100gr.C.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen min van mij, maar volgens mij is de temperatuur wel degelijk van belang bij het gaar worden. Als het in een snelkookpan sneller gaar wordt, duurt het bij een lagere temperatuur langer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel een min van mij.
Waar haal je dat vandaan dat gaar worden het veranderen van de celwanden is door het celvocht? Volgens mij zuig je dat uit je duim. Garen is namelijk een heel scala aan reacties waarbij allerlei stoffen in het product worden omgezet in andere stoffen. Met name worden afgebroken in kleinere molekulen.
Dat gebeurt niet alleen in de celwanden, maar overal in en om de cellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Domtic Bij de snelkookpan gebruik je al het gegeven dat je met een lagere temperatuur het eten gaart. @JOve Noem de andere reacties is die de celwand doen verzachten. Je kunt bij je eigen de proef op de som nemen. Hou een vinger tegen iets dat heet is, de celwanden zullen kapot springen omdat vocht wat warm wordt uitzet, je krijgt dan in eerste instantie een brandblaar, een ophoping van celvocht onder de huid., het gedeelte waar dat vocht uitkomt is zacht. Als je het over smaakverandering door garing hebt, heb je wel gelijk, dat komt omdat de verschillen sappen uit de verschillende cellen met zich gaan mengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehm, een snelkookpan heeft een hogere gaartemperatuur...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je begrijpt het niet theodbn, Ongetwijfeld is het zachter worden van de celwand één van de dingen die bij garingsprocessen gebeuren. Maar er worden ook molekulen opgebroken die de cellen met elkaar verbinden bijvoorbeeld.
Veel cellen gaan bovendien ook kapot (koken kapot), waardoor ook de inhoud door de temperatuur zal worden omgezet in andere stoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie kunnen bedenken wat je wilt maar hoe komt het dan dat die Nederlandse aardappel gekookt op de flanken van de Mont Blanc met dezelfde kooktijd die we hier in Nederland gebruiken dezelfde smaak heeft en ook net zo gaar is. We kunnen in de theorie van alles en nog wat bedenken, praktijk bewijst dat er geen wezenlijk verschil is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh we gaan 't over een andere boeg dan maar proberen theodbn? Om met die laastste opmerking te beginnen: in dit geval is er helemaal geen sprake van theorie OF praktijk, omdat de processen die zich bij het koken, bakken, of garen van etenswaren afspelen, allang beschreven, bestudeerd, en verklaard zijn. En waar haal jij je opmerking over de Mont Blanc vandaan?
De kooktemperatuur van water bovenop de Mont Blanc is om en nabij de 80 graden celcius.
Dat komt dus veel dichter bij de 100 graden op zeeniveau, en de aardappel zal op die temperatuur dus ook in ongeveer dezelfde mate garen. Echter, ik vermoed dat het toch net iets langer duurt, vanwege de lagere kook temperatuur. Dus ik ben benieuwd naar je bronnen voor je bewering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterker nog theodbn, kijk eens op deze link onder het kopje "speciale toepassingen". Dat spreekt jouw bewering behoorlijk tegen vind je niet?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hogedrukpan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op dergelijke gebieden is Wikipedia niet betrouwbaar, de producent van de hoge drukpan kan hier zelf de gegevens invullen. Overigens weet ik ook dat bij industrieel gebruik men gebruik maakt van autoclaven. Hier zit het sneller bereiden gewoon in het beter op temperatuur krijgen en houden van de pan, deze pannen worden over het gehele oppervlak gelijkmatiger warm en door het luchtdicht afsluiten van de pan kan er ook weinig warmte ontsnappen.
Hierdoor zal inderdaad de kooktijd verkorten. Dat jij het durft te betwijfelen dat iets in de bergen net zo snel gaar wordt als op zeeniveau is jou goed recht, echter worden er in Italië, Spanje en Frankrijk geen aparte kookboeken uit geven voor gebieden op zeeniveau, laaggebergte en hooggebergte ook varieert in die boeken de kooktijd niet en is zelfs gelijk aan de kooktijden die wij hier in Nederland gebruiken. Blijft ook nog als een paal boven water staan dat garing niets anders is dan het zacht worden van de celwanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn, Bergbeklimmers op grote hoogte gebruiken dus een hoge druk pan om de kooktemperatuur hoger te houden. Ik heb er een bron voor aangedragen. Jij vindt die niet goed, maar kom maar met een betere bron voor jouw bewering. Het grootste deel van de eigenaars van kookboeken in Spanje en Italië woont natuurlijk lager dan 3 km hoogte, en daar maakt het niet heel veel meer uit qua kooktemperatuur (zo'n 90 graden). Je bewering over het zacht worden van de celwanden is gewoon niet waar. Ongetwijfeld is het één van de dingen die er gebeuren bij het garen, maar garen is veel meer dan alleen dat. Wat gebeurt er bijvoorbeeld bij het garen van eiwit? Daar zitten niet eens celwanden in haha. Ik heb er bronnen voor, jij niet, maar het is aan de andere lezers hier om te geloven wie er gelijk heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is garen anders dan de structuur van de celwand wijzigen zodat de celwand zacht wordt en het product eetbaar is. Al het ander zijn bijkomende zaken waarvan een bereider van het voedsel dankbaar gebruik maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En nog steeds weigeren te lezen en 't eigen verhaal volhouden. Ik geef het op, de minnetjes spreken voor zich denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De heren producenten van de hogedrukpan staan er anders wel bekend om hun hand niet om te draaien voor een vuil spelletje op wikipedia, om zo hun verkoop in hogergelegen gebieden te stimuleren. Ik verdenk mijn natuurkunde leraar er ook van omgekocht te zijn door dit adderengebroed. :D
Je wilt als het ware het omgekeerde van wat in een hogedrukpan gebeurt. Dus als de druk lager is zal het langer duren. Hoe lang heb ik niet kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat is niet mogelijk.
De temperatuur is nodig voor het afbreken van de celwand waardoor de aardappel gaar word. tijdens het koken is de buitenkant eerder gaar dan de kern waar de warmte nog niet voldoende is doorgedrongen.
Bergbeklimmer op de mount everest kunnen ook geen eitje koken omdat de benodigde temperatuur van 68 graden nauwelijks gehaald word.
een gerecht dat op een lagere temperatuur bereid word ondergaat een totaal ander proces dan bij een hoge temperatuur. Denk aan aardappels bakken 140 graden en koken 100 graden.
het gaat dus om de temperatuur om de bereiding te krijgen en niet het begrip koken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem is dat je de verkeerde kant uit redeneert. De aardappel wordt niet gaar omdat het water kookt, de aardappel wordt gaar omdat de omgeving 100 graden is; het kokende water is een bijkomstigheid. De aardappel koken bij verlaagde druk en 50 graden zal even lang duren als een aardappel koken bij 50 graden onder normale omstandigheden.