Hoe bouw ik een schakeling die waarden van een sensor omzet?

Ik zit met het volgende probleem:
Ik heb een LM335 sensor die waarden gerelateerd aan Kelvin geeft. Dus bij 0 graden/celsuis = 2.73V.
Nu wil ik een schakeling bouwen die de waarden in Celsuis weergeeft. Dus bij 0 graden/celsuis = 0V en bij 25 graden celsuis = 2,5V. En bij 50 graden/celsuis = 5V.

Ik wil gebruik maken van weerstanden om dit op te lossen maar weet niet hoe ik benodigde waarden voor de weerstanden kan berekenen in dit geval.

Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet eenvoudiger om een schakeling te maken waarmee je het op een USB poort kan zetten en het dan puur softwarematig uit te lezen?

Het beste antwoord

Dit zul je niet met weerstanden kunnen oplossen, want je wilt niet alleen je 0 Volt punt verleggen, je wilt ook een versterkingsfactor van 10x. 1 graad verschil is in je oorspronkelijke situatie 0,01 Volt, en je wilt Dat dit 0,1 Volt is.

Met 2 opamps (kan met een dual opamp chip gerealiseerd worden) kun je dit bewerkstellen.
In de reacties zul even aan moeten geven of je vakbekwaam bent om een opamp schakeling te ontwerpen, evt. met wat zelfstudie naar opamp schakelingen, of dat je daar wat assistentie bij nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel erg bedankt voor het bevestigen van mij vermoeden