Kan ik over een afstand van 200M met laagspanning, stroom vervoeren met weinig stroomverlies?

Ik wil vanaf mijn huis stroom aanleggen naar een tuinhuis met muziek installatie en koelkast. Het moet over een afstand van 200M kunnen. wat is hier de beste manier voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (3)

Met laagspanning bedoel je 230 volt neem ik aan. Het is heel goed mogelijk om over die afstand een kabel naar het tuinhuis te trekken. Wil je zo weinig mogelijk verlies dan moet je de aderdiameter stukken groter nemen. Over 200meter zou ik een 3x6mm2 leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij max 10A zou het net wel kunnen met 6mm2.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker dikke jongen.. ;)
Ben benieuwd naar wat dat gaat kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga maar uit van 10,- per meter.
Valt best mee, behalve als je 200 meter nodig hebt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kom bij mijn vaste leverancier op €3500 uit bij een 200m 3x6mm2 (omvlochten) en €4500 bij een 200m 3x10mm2 kabel (bewapend), ex BTW, evt. kortingen niet meegerekend. Optie is om een aardpen bij het tuinhuisje te slaan en een 2 aderige kabel te nemen die beduidend goedkoper is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
YMvKas-mb 3X10mm2 staat ergens anders (als bij mijn antwoord) voor 11,- p/m incl.
Dat scheelt dus ruim de helft.
Met een (hele) dikke grondkabel.

Hier een berekening, waarom 2,5mm2 niet kan, bij een maximale stroomsterkte van 16A. (en 4 of 6mm2 dus ook niet)
http://www.circuitsonline.net/forum/view/96400

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitsleiding

Het is dus ook belangrijk hoeveel stroom je maximaal wil gaan gebruiken.

Als dit weinig is dan kan het zelfs met 2,5mm2 ,
maar dan moet je er eigenlijk ook een extra zekering (stop) tussen zetten. (niet heel moeilijk)
Want het houdt dus ook in de je niet ff de frituurpan daar aan kan zetten. (en dus ook niet iemand anders die niet weet hou het een en ander bij jou geregeld is)

Vergis je ook niet in de kosten
Je gaat al snel over de 5,- per meter. (1000,- dus)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goedkope leverancier! Is dat wel een omvlochten/bewapende grondkabel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vanaf 5,- was een gokje voor 3x2,5 bewapende grondkabel. (2x4 kan ik excl. hiervoor krijgen) En inderdaad goedkoop, maar slechts een beperkt assortiment. YMVKas grondkabel Donne 4 x 6 zie ik voor 10,70 staan (12.75 incl) (met standaard korting)
De bewapening kan je hier als aarde kunnen gebruiken,
eventueel kan je 2 x (2x6) aansluiten.
dus 2 x 12 (of dat mag weet ik eigenlijk niet) Heb ff gekeken of het mocht.
Volgens mij mag het omdat het gedaan wordt om de spanningsval tegen te gaan, er gaan maar kleine stroomsterktes doorheen (16A=weinig voor 6mm2)
Normaal gesproken is het gevaarlijk omdat er 1 draad los zou kunnen laten en dan zou er nog maar 1 6mm draad zijn. (wat in dit geval alleen maar zou zorgen voor een spanningsval, niet voor brand) ps. Als het de eerste bestelling is, krijgt de besteller nog 10% extra korting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou voor een nieuwe aardpen gaan bij het tuinhuisje met meterkastje inclusief aardlekschakelaar.
De weerstand over de bewapening zal mogelijk niet zo'n veilige randaarde meer opleveren... Goeie deal wat betreft de prijs van de grondkabel. De vraagsteller is er vast mee gebaat waar deze te koop is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2e meterkast is zeker een goed idee. En een kleine kast is 2e hands niet duur.
Aardpen erbij kan ook geen kwaad, ook prima zelf te doen. (ff wat spullen huren)
Maar een en ander hangt vooral van het verwachte stroomverbruik. Met een koelkast van 100Watt voor een paar biertje, een versterker van 200Watt en een paar lampen kan er veel voor weinig geld. Wordt die koelkast er een van 800Watt, de versterker er een van 500Watt (met mengpaneel enzo erbij) en 1500Watt aan lampen, dan wordt het een ander verhaal. De vraagsteller (en iedereen trouwens) mag een pm sturen voor de website's. Zelf ook wel online te vinden hoor, maar scheelt weer zoeken.
Heb de vraagsteller hier trouwens niet meer gezien sinds het stellen van de vraag.
Houdt rekening met de verplichting een kabel te gebruiken die gewapend is, dus met een inwendige metalen mantel