Hoe werkt stof die veranderd van kleur wanneer deze nat word?

Je hebt bikini's, paraplu's en 'plasindicators' op luiers die van kleur veranderen wanneer ze nat worden.
Bij de paraplu's word de bovenste laag doorzichtig, daarna, wanneer deze opdroogd, word deze weer wit.
Maar hoe werkt dit bij bikini's?
En als ik bijvoorbeeld een t-shirt wil die veranderd van kleur als ie nat word, is dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (2)

Deze producten kunnen van kleur veranderen door temperatuur verandering. Het heeft dus niet zozeer met water te maken maar met temperatuur, dat je de verandering ziet o.i.v. water komt omdat iets meestal snel afkoelt door water en verdamping.
Het wordt hypercolor genoemd en bevat een thermochromisch pigment. De verandering van kleur komt door een chemisch proces in de moleculen van het thermochromisch pigment in de verf. Bij een temperatuur boven de 24-27 °C treedt er verandering op in de moleculen en verdwijnt de kleur. Het is dus mogelijk om een shirt zo van kleur naar geen kleur te veranderen of naar een lichtere kleur als het oorspronkelijke textiel een lichtere kleur is. Bij mengkleuren zoals groen dat bestaat uit blauw en geel is het mogelijk om bijvoorbeeld het shirt van groen naar geel te laten veranderen. Deze shirts zijn nog steeds op de markt en zijn o.a. verkrijgbaar bij Amerircan Apparel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de structuur van een vaste stof verandert, kan ook zijn kleur veranderen. Er zijn stoffen die in verschillende kristalstructuren voorkomen, waarbij elke structuur een eigen kleur heeft.
Het verschil in kristalstructuren wordt soms veroorzaakt door het verschil in gebonden watermoleculen.
Als een stof oplost verandert de structuur nog veel meer en dan kan ook de kleur veranderen.
Een schoolvoorbeeld ervan is de stof kopersulfaat. Opgelost in water zie je een blauwe kleur. Laat je al het water verdampen, dan zie je een wit poeder. Maak je dat nat, dan wordt het weer blauw.