Dat komt omdat je de oppervlaktespanning van water verlaagt als je water warm maakt.

De oppervlaktespanning van water wordt veroorzaakt door Vanderwaalse krachten. Deze krachten zorgen er voor dat het wateroppervlak een veerkrachtige laag heeft. Daardoor kunnen kleine insecten op het wateroppervlak lopen en ook een paperclip of speld blijft hierdoor op het water drijven. Ook de vorm en afmeting van een waterdruppel wordt door oppervlaktespanning bepaald.

Als de temperatuur van water verhoogd wordt, daalt de oppervlaktespanning. Hierdoor kan water beter in de poriën van het vuil doordringen zonder waterbruggen te vormen dat wel bij koud water gebeurt. Hierdoor wordt water dus een beter benattingsmiddel (wetting agent).

In het verleden moest water altijd om die reden in temperatuur verhoogd worden om een beter wasresultaat te krijgen Maar aan de moderne wasmiddelen worden oppervlakactieve stoffen (surfactants) toegevoegd die de oppervlaktespanning van water ook kunnen verlagen.

Natuurlijk zijn er stoffen die makkelijker oplossen bij hogere temperaturen, maar dat hoeft niet te betekenen dat iets dan ook schoon is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat volgens mij de hitte ervoor zorgt dat het vuil er beter uitgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar waarom is dat? Je verlegt de vraag iets maar geeft geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de hitte ervoor zorgt, kan ik een vieze pan dus ook gewoon op de gasvlam zetten en wordt ie schoon.
Hm, ik ga het niet uitproberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is deels een antwoord, maar niet waarom het warm moet zijn. @hippo: het gaat natuurlijk nog wel om warm water, niet om een warme gasvlam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, sommige dingen kun je best schoonbrànden, maar voor je serviesgoed lijkt het me geen aanrader ;p
De warmte zorgt dat het vet vloeibaar wordt en er dan makkelijker af komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat o.a. vet vloeibaar wordt en er gemakkelijker afgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat bij een hogere temperatuur de moleculen meer trillen en dus losser zijn. Daarom gemakkelijker uit elkaar zijn te halen.
Sorry, ik ben geen natuurkundige.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, kun je ook aangeven hoe het precies zit?
Ook alvast dank voor een eventueel kwantitatief blijk van erkenning (duimpje?)
Warm water is gewoon beter om het vuil in te laten weken. Als het vuil geweekt is, dan komt het beter los in het afwaswater, en je vaat is sneller droog met warm water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij iedere 10 graden temperatuurverhoging gaan chemische reacties twee keer zo snel.
Daarnaast lossen vetten inderdaad in heet water wel op en in koud water niet of minder goed.
Het is dus een dubbel voordeel, stoffen lossen beter op en de chemische reactie met schoonmaakmiddelen verloopt sneller.
Als er enzymen in het spel zijn is dat anders, enzymen werken optimaal bij 30-40 graden en ontleden al bij wat hogere temperaturen.
Er is dus per situatie een soort optimum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij hogere temperatuur hebben de watermoleculen meer vaart en stoten de moleculen van het vuil er harder uit.
De ruimte tussen de moleculen is groter, waardoor er meer ruimte is om vuil op te lossen.
Bij hogere temperatuur gaat het oplossen van vuil dus sneller en er kan meer worden opgelost.
Dit zijn twee aspecten. Andere hebben mijn voorgangers al genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In warm water gaat alles sneller dan in koud water. In ijs staan de waterdeeltjes helemaal stil, dan kan je onmogelijk afwassen. Bij 100 graden Celsius gaan de waterdeeltjes zo snel dat ze uit je afwasteiltje verdwijnen en waterdamp worden, dan kan je ook niet afwassen, je zou je handen verbranden. Maar er tussen in geldt: hoe warmer, hoe sneller de deeltjes bewegen en hoe beter ze dus eerst mengen met het afwasmiddel en daarna met het vet en vuil op je borden. En als het vet goed gemengd is met het water zit het niet meer op de afwas. Dat is ook waarom je er afwasmiddel bij doet, om het vet en het water beter en sneller te laten mengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het water te warm is, wast het ook niet goed meer af, of werkt het product niet goed meer. Dus afwaswater is het best als je je handen er nog in kan steken .