Waarom maken we ons druk over smeltend ijs op Antartica als het water daar ooit tropisch warm was?

Op nu.nl lees ik net dat het zeewater 50 miljoen jaar geleden tropisch warm was. Heeft het huidige smelten van de ijskap aldaar dan niets te maken met een circulatie van de temperatuur?

Dus waarom maken we ons nu druk over het smeltende ijs op Antartica als het water daar ooit tropisch warm was?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
godgodgod, heb je nagedacht toen je deze vraag stelde? iets in de trant van "hmm, misschien waren er toen geen mensen?" of iets dergelijks?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook misschien gehoord van respect hebben voor gelovigen zoals ik?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry hoor, maar ik ben ook gelovig en ik voel me niet aangevallen door deze vraag. Wat is er dan respectloos aan??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmm misschien bedoelde Maartah gutgutgut...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach ja, stom, ik zat me helemaal ingespannen over de vraag te buigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol , ik moest ook zoeken , en nadenken wat er loos was. Maar Juda heeft hier wel een punt ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zeg altijd maar zo: waarom roepen niet-gelovigen die naam dan toch aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, ik bedoelde godgodgod.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Goede vraag.

Het beste antwoord

omdat dit een propaganda speeltje is welk een heleboel geld oplevert voor de milieugroepen die het hardst roepen dat het mis gaat,een weldenkend mens heeft alllang in de gaten dat de minime invloed van de mens echt niet voldoende is om het kllimaat voledig te veranderen, in oude geschriften word onder andere ook melding gemaakt dat de theems bij Londen droog stond waardoor de mensen aldaar te maken hadden met watersnood (gebrek) en daardoor brande een groot gedeelte van Londen tot de grond af.het klimaat is een dynamisch geheel wat aan permanente verandering onderhevig is door invloeden waarvan de mens minder is dan de scheet van een walvis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het niet vaak met je eens. Maar geloof dat ik nu al het beste antwoord gevonden heb...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bullshit -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
slaat nergens op. Ja, het klimaat is een cyclus, en ja, we zitten op het punt dat het warmer wordt, maar dit betekent niet dat de mens hier geen invloed op heeft. Dat is je ko in het zand steken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het punt is , dat door het "trigger " effect van broeikaseffect deze concentraties wel zeker gehaald kunnen worden.
Denk eens in : eerst verstoken we olie , daarna gas en daarna steenkool . Die gezamelijke toename van CO2 gaat veroorzaken dat de toendra's hun permafrost verliezen en dat het opgeslagen methaangas ( methaan hydraten ) vrijkomt.
DAt veroorzaakte een toename van de temperatuur die kan veroorzaken dat methaanhydraat op het continentaal plat vrijkomt ( methaan is een krachtig broeikasgas +- 20 keer zo krachtig als CO2.)
Dat veroorzaakt een nieuwe toename van CO2 die de temperatuur nog verder verhoogt.
Vervolgens wordt een deel van de tropen onleefbaar, tropisch oerwoud brandt af en verdort ( ook door veranderde neerslag ) en het afsterven en verbranden van het oerwoud zorgt opnieuw voor extra CO2. Of de mens of de natuurlijke omgeving dit veroorzaakt is niet de belangrijkste vraag. We moeten zorgen dat dit proces zo lang mogelijk uitgesteld wordt. Onze eigen invloed beperken en inperken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog een keertje dan de oorspronkelijke situatie is de situatie die in de prehistorie heerste dus met hoge co²oncentraties waardoor het warmer eas als nu de planten beter groeide de dieren meer te eten hadden en dus ook groter werden ja hoor ik heb het over de tijd waarin de dinosauriers leefde,en dat is het uitgangspunt waar je van uit moet gaan als je gaat vergelijken,je kunt niet een willekuerig tijdstip nemmen wat je goed uitkomt en zeggen dat is het punt waarop alles goed was dus gaan we dat punt vastleggen als zijnde het enige goede punt,mijn stelling is dat er niet zo'n punt is omdat de natuur dynamisch is en aan continue verandering onderhevig,als het co²ehalte daadwerkelijk stijgt is dat een proces wat in de dynamiek van de aarde besloten ligt en wat niet te keren is,er worden nu miljarden euro,dollars etc gepompt in een probleem wat in feite een volgende stap in de dynamiek van de aarde is, de aarde vergaat niet daardoor,en de mens zal er ook niet door uitsterven. Dit "probleem ïs een soortgelijk probleem als de zure regen in de eerst helft van de jaren 80 waarvoor bestek 86 in het leven werd geroepen omdat destijds gezegd werd dat alle bomen dood zouden zijn voor het jaar 2000 als er niet minstens de helft zuiniger met energie omgegaan werd,de historie heeft uitgewezen dat het energiegebruik in totaal niet is afgenomen en dat de bomen nog steeds in leven en welzijn zjjn, destijds werden er miljarden gepompt in dit "probleem "net als nu in het zogenaamde klimaatproblem van nu, met als grote winaars niet het klimaat of het mileu maar de grote winaars zijn diegene die grof geld verdienen aan onderzoeken (en tegenonderzoeken die het tegendeel aantonen), milieorganisaties ,filmmakers(All Gore)en ambtenaren die vanwege de propagandistische regelgeving nieuwe regel bedenken ,uitvoeren en controleren. Ik ben niet iemand die tegen zuinig omgaan met de omgeving waarin we leven is maar ik verzet me wel tegen het opleggen van onzinnige regels en belastingen om een aantal milieuhobbysten te verrijken en waarmee de leefbaarheid van de samenleving op termijn ook niet is gebaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral je laatste aanvulling in de reacties is voor mij doorslaggevend geweest...

Andere antwoorden (12)

50 miljoen jaar geleden lagen grote delen van wat nu land is, onder water.

We zien niet graag dat dat scenario zich herhaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen woonden er wel minder mensen op aarde. Sterker nog, toen woonde er nog niemand. (geloof ik tenminste). Dus kon het water vrij stromen zonder gevaar voor mensenlevens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist er woonden geen mensen hoewel in sommige newage theorieen ( die ik dus ECHT niet geloof ) mensen tegelijk met de dinosaurussen hebben geleefd. Maar dat moet toch nog eerder zijn geweest ?
Omdat wij(de mens) er toen nog niet waren en we nu dreigen te verdrinken in de(verre) toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wie niet kan zwemmen heeft pech.!
Toen lag er veel water overlal. Als dat weer gebeurt zijn we niet blij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
50 miljoen jaar geleden bestond de aarde nog niet:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We maken ons daar onnodig druk over. Waarom zou je je druk maken als we met zijn allen vanaf de Andes kunnen gaan zitten vissen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe kan ik je daar herkennen?
lijkt me reuzegezellig namelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik draag dan een veer op mijn hoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie dan leeft wie dan zorgt . Maar ik heb neefjes en nichtjes die dan achterneefjes en - nichtjes hebben die dan achter - achter neefjes en - nichtjes hebben die...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan wordt het vast nog gezelliger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach er is niets verloren als Nederland 5 m onder water staat, tenminste als je naar de |NL TV kijkt.
Het is niet alleen het ijs van Antarctica dat dan volledig smelt, het is alle ijs op aarde dat dan gesmolten is. Dat betekent dat de hoeveelheid land die beschikbaar is voor de mensen voor een groot gedeelte onder water komt te staan, dat kan je niet tegenhouden met een paar dijken.

Het is dus wel degelijk een groot probleem, en daar kan alleen maar aan gewerkt worden als dat in internationaal verband gezamenlijk wordt gedaan.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem is er , alleen weten we niet of wij het veroorzaakt hebben , erger hebben gemaakt +1.
En ik bedenk mij ineens een vraag...
Ooit maken we ons ook niet meer druk om antarctica...

Waarom maken we ons druk over kernenergie, waarom maken we ons druk om de ozongaten, die waren er ook niet 200 jaar terug... Waarom maken we ons druk over de oerwouden die gekapt worden? Die waren er ook niet 2000 miljoen jaar geleden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog 1 puntje voor mij en dan had ik jou +1 kunnen geven...
Morgen krijg je 'm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn zi uiterst oninteressant en onbelangrijk. We zijn gekomen en we zullen eens gaan. De mensen die het einde meemaken (astroide, water,,, noem maar op) zijn de geluksvogels, omdat ze dat mogen meemaken.
Ah, daar komen we weer bij één van mijn stokpaardjes.
Het is allemaal propaganda, allemaal subsidieverslindende cluppies die alles wat in hun straatje past maar gebruikt om paniek te zaaien en geld binnen te halen.

In de loop der wereldgeschiedenis zijn er ijstijden geweest en perioden dat het warmer was. Nu moeten wij als mens niet zo arrogant zijn te denken dat wij eigenhandig het klimaat kunnen veranderen, want dat is niet zo. Wel kunnen we wat aan de vervuiling doen, maar het klimaat... dat is grote onzin.

Het ijs op Antarctica mag dan misschien smelten, het ijs op de Noordpool groeit juist weer een, maar daar hoor je uiteraard niemand over, omdat dat niet in de straatjes van al die milieu-organisaties past.
Lees het artikeltje in de volgende link maar eens:
http://www.dagelijksestandaard.nl/2009/09/21/drijfijs-noordpool-groeit-weer-aan/

Oh, en wat betreft CO2, ook daar hoef je je niet zoveel zorgen over te maken (sterker nog: in een wereld zonder CO2 is naar mijn bescheiden mening geenszins leven mogelijk):
http://www.klimatosoof.nl/node/216
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik maak me druk over smeltend ijs op de poolkap omdat ik lees over ijsberen die in de problemen komen omdat ze zich niet meer goed kunnen verplaatsen van schots naar schots.
ook vind ik het vreselijk te lezen dat de zeehonden geen droog plekje vinden om te baren.
14 jaar geleden
De snelheid waarin het klimaat nu verandert, veranderde het vroeger niet. Tuurlijk was het eens koud, eens warm eens nat en eens droog, maar niet zo lang achter elkaar.

De mens is op aarde maar een klein wezen... een termiet ook. Toch als je er genoeg van hebt, is houten huis opgepeuzeld waar je bij staat.

Als men 50 miljoen jaar geleden de keus had, dan verhuisde men gewoon naar een droger gedeelte. De huidige hoeveelheid mensen in lager gelegen gedeeltes wonen, staan niet echt te poppelen huis en haard ergens anders opnieuw op te bouwen...

We hoeven ons helemaal niet druk te maken, het zal onze tijd wel uitzitten. Maar wat is met onze kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen? Wie dan leeft, wie dan zorgt? Dat klinkt lekker verantwoordelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als antwoord op de vraag denk ik dat mensen bang zijn te verdrinken.

Toch lijkt me dit iets wat niet op kortere termijn (enige decennia, eeuwen) te verwachten is, in de zin dat de zeespiegel ongetwijfeld wel zal stijgen, maar dat we naar mijn mening nog altijd ruim de tijd krijgen om te beslissen of we hogere dijken willen / kunnen bouwen of dat we er misschien voor kiezen te vertrekken uit dit onwaarschijnlijk laaggelegen land. (althans als we de situatie even op Nederland betrekken dus).

Mijn mening is dus dat we het hebben over een storm (overstroming) in een glas water.