Wat is een lithium-accu?

Wat is het? Hoe wordt het gemaakt? Wat zit er in ? En welke reacties vinden er in plaats?

Ik verzamel zo veel mogelijk goeie informatie voor mijn onderzoek, ik moet er uiteindelijk een verslag van maken dus alle bronnen, afbeeldingen en beschrijvingen zijn welkom. Het onderwerp is : Lithium accu's in auto's.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Op de universiteit van Stanford wordt gewerkt aan een lithium accu waarbij de traditionele anode van grafiet wordt vervangen door een met silicium bedekte stalen anode.(juli 2009) Silicium anodes vergroten de opslagcapaciteit van een lithium accu, maar traditionele exemplaren gingen te snel kapot. Voor de nieuwe accu’s worden silicium nano-wire’s gebruikt. Dit zijn hele dunne structuren die wel bestand blijken tegen veel laad- en ontlaad cycli. In theorie kunnen deze nieuwe lithium accu’s over een paar jaar wel tien keer meer elektriciteit opslaan dan de huidige generatie. Nog belangrijker is dat het wetenschappelijk team op Stanford zegt dat men het gedrag van de materialen in de nieuwe accu goed begrijpt.
Bijgevoegd een staatje waarop te zien wat de actieradius is van een auto met brandstof afgezet tegen de nieuwste ontwikkelingen op lithium gebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is een milieu-vriendelijke versie zonder zware metaalplaten...

Deze accu's, worden ondermeer door Centurion te Roermond gemaakt, waarvan ik een link heb toegevoegd voor verdere uitgebreide informatie...

Toegevoegd na 3 minuten:
De site kent overigens een groot aantal downloads, waarin verder word ingegaan op de werking van accu's e.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
De vraag was:
"Wat is het? Hoe wordt het gemaakt? Wat zit er in ? En welke reacties vinden er in plaats?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik verwijs Blossom door naar een grote accuproducent die deze vragen in bijna 1 oogopslag kan beantwoorden. En verder gaat de beschrijving van de vraag, over het moeten maken van een verslag. Dus dan lijkt het me een correcte verwijzing...
AWM
14 jaar geleden
Ok, al goed!
Maar ik vind een uitleg hier altijd wel leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb géén enkele info over litium accu's kunnen vinden op de door jou genoemde site.
(Ook niet in de downloads) -1
Ik kende het niet, hier wat info, van het internet geplukt

http://www.groenopweg.nl/technologien/3/138/Nikkel-metaalhydride-en-lithium-ion-accus

Werking van de lithium-ion-accu
De negatieve elektrode van een lithium-ion-accu bestaat uit grafiet en de positieve elektrode bevat een lithium-metaaloxide. Tussen de elektroden zit een watervrij elektrolyt (een zout in een oplosmiddel). Bij het laden van de accu gaan positief geladen lithium-ionen door het elektrolyt van de positieve elektrode naar de negatieve elektrode. Bij het ontladen gaan de lithium-ionen weer door het elektrolyt terug naar de metaaloxide van de positieve elektroden, terwijl de elektronen via de externe stroomkring van de negatieve elektrode (de minpool) naar de positieve elektrode (de pluspool) bewegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Blossom;

Dat is een accu die weleens de indirecte aanleiding kan blijken te zijn voor de volgende grote oorlog tussen Bolivia (waar 's werelds grootste lithiumvoorraad te wachten ligt op exploitatie) en haar buurlanden. Chili is zich bijvoorbeeld al jaren zwaar aan het bewapenen.