Wat is graden shore? (BESCHRIJVING)

Ik kwam de zin: "De hardheid van het O-ring materiaal, aangegeven in graden Shore, moet beantwoorden aan de toepassing van de O-ring."
1) Wat betekent Graden Shore?
2) Waar komt het vandaan?
3) Wat kan je ermee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

De Shore-hardheid geeft de hardheid (of zachtheid) aan van een materiaal.

Voor soepele materialen heb je de schaal op Shore A : voorbeeld shore A = 70 is een relatief soepel materiaal (vb. soepele pvc-folie voor oplosbaar zwembad); als je stijgt op deze hardheidschaal tot (zeer) hard ga je boven de waarde 90 en wordt het materiaal gemeten in Shore D eenheden: voorbeeld hard pvc voor flessen = shore D rond de 40.

Hoe wordt de shore-hardheid gemeten:
* door het meten van de indringingsdiepte van een naald in een dikke laag ( >= 5 mm) van het materiaal en na een bepaalde tijd (vb. 10 seconden) de indringingsdiepte op een schaal af te lezen.
* voor shore A (zachtere materialen) wordt een stompere naald gebruikt met een gewicht van ongeveer 1 kg op de naald; voor shore D wordt een scherpere naald gebuikt dan voor de shore A-meting met een zwaarder gewicht (rond de 5 kg).
* de shore A/D - meting (er zijn er nog andere) kan gemeten worden volgens een DIN of ASTM (of andere) norm. Als ik mij goed herinner is de DIN - Norm 53 505...

Toegevoegd na 14 minuten:
zie bijv. http://www.checkline-europe.co.uk/durometer/HP%20Series
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt. zorgde voor een + punt voor school