De radiofrequentie op de FM band ligt tussen de 87,50 tot 108,00 MHz. 87,5 Mhz is 87 500 kilohertz. Herz is een natuurkundige eenheid van een herhaling in één seconde.

Naast de FM band heb je ook de AM band met frequenties tussen 153 en 1610 kiloherz en 2,3 - 26,1 MHz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is waarom het zo is. Daar zie ik geen antwoor dop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn antwoord is dat het niet zo maar getallen zijn, maar uitdrukkingen in frequenties. De halve waarden komen door de schaal, 96,5 kHz =9650 Hertz, maar dan krijg je grote getallen op de schaal. Dat bedoelde ik met mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, een andere interpretatie van de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, omdat de vraagsteller van 1-20 wilde nummeren bijvoorbeeld.
Omdat de eerstgenoemde reeks (met ook decimale waarden, zoals bijv. 88.7) de echte frequenties aanduiden in MegaHerz (Mhz) op de VHF-band (FM Radio).

Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Radiogolf
http://radio-tv-nederland.nl/fmkaart/zenderkaart-index2.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat alle frequenties zijn verdeeld. van 0 tot en met 30 mhz is voor amateurzenders. en zo gebruikte de politie 86 tot 88 mhz en ambulance vanaf 144 mhz , brandweer ergens vanaf 166 mhz. Schiphol en vliegtuigen zitten ergens tussen de 118 en 135 mhz en de radio zenders kregen dus de 88 tot 108 mhz als beschikbare frequenties om uit te zenden in de ether. Die verdeling is dus belangrijk ivm het bereik van desbetreffende frequentie en om te zorgen dat de verschillende zenders elkaar niet storen,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Radiogolf#Radiofrequentiespectrum Amateurs zitten tussen de 3-30 Mhz, tussen 0*-3 Mhz zitten een hele hoop onderverdelingen. 0= net iets meer dan 0, 3 Hz in dit geval.
Omdat te begrijpen moet je eerst weten wat een radiofrequentie is.

Het radiosignaal dat men ontvangt is niets anders dan een elektrische trilling in de atmosfeer, de hoeveelheid trillingen worden aangeduid met de hoeveelheid trillingen per seconde, en heeft de naam van het persoon gekregen die deze trillingen voor het eerst waarnam; dhr. Herz.

Zo heeft men kunnen vaststellen dat de elektriciteit die we dagelijks gebruiken een trilling heeft van 50herz of te wel een frequentie van 50hz.

De elektrische trilling in de lucht volgen elkaar veel sneller op en komen we eigenlijk bij getallen met een hele hoop nullen, dat hadden ze al afgekort naar kilohertz (duizend trillingen) megahertz (miljoen trillingen].

Mensen die daadwerkelijk met radiocommunicatie bezig zijn spreken dan ook dat de meeste radiozenders in Nederland uitzenden tussen de 87.5 en de 108.0 megahertz FM.

Nu is de mens gewoon een lui figuur (ik ook) en gaan dat zelfs nog makkelijker maken en zenden de meeste radiozender uit op de fm tussen de 87.5 en de 108.

Zo is die radiozender met de q te vinden op 100.4 en 100.7fm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie niet waar je uitlegt waarom radio nou tussen 87,5 en 108 MHz zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien dat we de vraag beide anders interpreteren. Ik lees waarom de zenders met een bepaald getal worden aangeduid in de plaats van 1, 2, 3, etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm ja zo kun je het zien. Die redenering werd me alleen niet helemaal duidelijk uit je antwoord.
1 tm 20 of zo zouden de kanaalnummers aangeven, zoals je dat ook kent bij de TV. De "radio frequenties" geven de werkelijke frequenties aan van het electromagnetische radiosignaal. Bij een frequentie hoort ook een golflengte (omgekeerd evenredig) en vroeger werden de radiozenders meestal met hun golflengte aangeduid. Dit is veranderd met de komst van de FM zenders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Radiofrequenties worden in hertz kilohertz of megahertz aan gegeven. maar om dit in kanaal nrs aan te geven wordt een beetje moeilijk als een landelijke zender in het noorden van het land op een andere frequentie woedt uitgezonden dan in het zuiden van het land. met de landelijke 3 zenders zou dit nog kunnen door goede afspraken te maken, maar hoe dit met de overgebleven zenders dan moet weet ik niet. zeker als het provinciale zenders zijn welke in 2 of meerdere provincies zijn te ontvangen.