Waar is de wind als hij (hier) niet (meer) waait?

En gaat die ooit echt liggen/stoppen?

Wie kan dit in kleutertaal uitleggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is zelfs een wind die gaat waaien als het niet waait ! Zeewind! Op een echt hete zomerse dag gaat het waaien vanaf de zee naar het land , door hogere luchtdruk op zee en iets l lagere druk boven land.

Antwoorden (9)

Als hij niet meer waait,is hij nergens! Want dan is er geenwind.Wind onstaat door luchtdruk verschil,de druk probeert overal gelijk te zijn .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de wind is weggewaaid, dan gaat ie liggen.
En als ie ligt, zie je 'm niet, en voel je 'm niet,
en istie er ook niet meer.
Net als een flits van een camera, of van onweer.
Als die uitgeflitst is, is ie weer weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wind is verplaatsing van lucht, meer niet... Door de draaing van de aarde onder de lucht door, of anders gezegd de lucht heeft weerstand tegen meedraaien van de aarde, blijft het ten ene male waaien... Soms een beetje meer hier en soms een beetje meer daar... Het is nooit dat het nergens waait...

Zo worden alle windmolenparken aan een net gekoppeld rond de noordzee... Noorwegen, denemarken engeland en nederland doen er aan mee... Want zelfs rond de noordzee is het nooit overal windstil...Die jongens zijn toch slim hoor... Dus altijd wel ergens stroom vandaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Temperatuurverschillen op verschillende plekken (b.v. boven zee of boven land) zorgen voor verschillen in luchtdruk. Waar de temperatuur hoger is stijgt de lucht en daardoor moet er van onderaf nieuwe lucht aangevoerd worden; dat is de wind die wij voelen. Als er een evenwicht is ontstaan is komt de luchtstroom tot stilstand en is de wind gaan liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar is de golf gebleven als hij op het strand loopt?
Wind is lucht en een golf is water.
Wind is bewegfende lucht, een golf bewegend water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste wind waait weg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ergens anders, waar het wel waait.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou weet je, overal is lucht he.

Als de zon op de aarde schijnt zal die warmte zorgen dat lucht omhoog gaat. Waar lucht omhoog gaat ontstaat onderdruk. Dus zal de omgeving waar meer lucht is de 'koude' lucht verplaatsen naar de warme plek, ofzo.

Die verplaatsing voel je als wind.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus, die lucht is overal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordat ik een antwoord kan geven op die vraag, moeten we eerst afspreken wat wind is.
Wind is de snelheid van de lucht zoals je die voelt als je ergens buiten staat. Oftewel: jij voelt wind, maar iemand twee straten verderop hoeft helemaal geen wind te voelen omdat het toevallig op dat moment daar niet waait.
Wind is dus luchtbeweging op een bepaalde plaats op een bepaald moment.

Wind is geen beest of ding dat ergens heen gaat. Het is de lucht die ergens heen gaat, niet de wind.

Als we dit allemaal bij elkaar vegen, dan kunnen we zeggen:
Als hier geen wind waait, betekent dat niet dat ergens anders de wind ook niet waait. De wind kan ergens anders wel waaien, die kan tegelijkertijd op miljoenen plaatsen op aarde waaien en overal een andere kant op.

Maar waarom en in welke richting, dat lukt niet in kleutertaal. :-)
itsme