Nu hebben we siliconenkit, waar werd vroeger alles mee afgedicht

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraagteken vergeten..

Het beste antwoord

Naast genoemde stoffen werd ook rubber , gom, of was
ed. gebruikt.
Ook kneedbaar hout (houtpoeder in lijm) bestaat al vrij lang.

Toegevoegd na 10 minuten:
De rubber was gemaakt met latex, zelf ook als vulmiddel in gebruik, arabische gom was ook een bekend vul- en bindmiddel, bijenwas werd wel met schellak gemengd en dat hield ook heel lang uit.
Zo heb ik een inductiemachine uit 1870 gereviseerd en deze was helemaal afgevuld met bijenwas/schellak.
Deze stof was TOTAAL NIET aangetast, dus qua duurzaamheid deden deze stoffen vaak niet onder voor de huidige middelen.
In dit verband kom ik ook nog wel kolenteer tegen.
Dit scheurt echter als het (te ) koud wordt.
Destijds werd ook het nog steeds gebruikte parafine vaak toegepast.
Ook ingedikte lijnolie wat afgevuld werd met kurkpoeder werd gebruikt en kwam je soms onder de naam linoleum tegen, het schijnt dat dit (natuur)product herontdekt is als vloerbedekking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij voorbeeld met stopverf: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stopverf

Toegevoegd na 14 minuten:
Overigens: Bij boten ook wel teer of touw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar werd meestal cement voor gebruikt! Voegcement....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitgeplozen hennep + teer, het zogenaamde breeuwen. Hiermee werden de kieren tussen de planken van schepen waterdicht gemaakt