Geluid is het trillen van de lucht, wat je trommelvlies raakt. Je rtrommelvlies zet vervolgens een vloeistof in beweging in je gehoor (Het slakkenhuis genoemt). Binnen in het slakkenhuis zitten zenuwzellen welke kmleine hhaartjes in die vloeistof hebben zitten. Naarmate de vloeistof harder op en neer beweegt krijgen je hersenen een sterker geluidssignaal: Het geluid is harder.

In de lucht zijn de trillingen dus sterker bij hard geluid dan bij zacht geluid. Dit kan je trouwens zelf ook testen: Je je muziek zachtjes, en leg je hand op de speaker. Voel je de trilling? Nee? Zet nu het geluid heel hard. Dan kan je de trillingen wel voelen: Het harde geluid zorgt voor sterkere trillingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zacht geluid is lastiger te horen dan hard geluid. .
Hard geluid hoor je beter en je gehoor kan erdoor beschadigd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft te maken met het aantal decibellen.
Ik heb hier een geweldige site voor je gevonden waar het haarfijn wordt uitgelegd.

http://www.oorzaken.nl/Geluidssterkte.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De amplitude van de trilling staat voor het aantal decibel. Kleine amplitude betekent zacht geluid (weinig decibel), hoge amplitude betekent hard geluid (veel decibel).
Als je ver van de geluidsbron af gaat staan (straal wordt groter), dan neemt het aantal decibel in kwadraat af. (het geluid wordt veel zachter)