Hoe is vastgesteld dat de neutrino's die aankwamen in Italië dezelfde waren als die vertrokken uit Genève?

Ontelbare neutrino's schieten constant dwars door de aarde. In Italië kunnen toch ook heel andere neutrino's zijn gedetecteerd?

Toegevoegd na 5 minuten:
http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2011/september/Opzienbarende-claim--neutrino-s-sneller-dan-licht.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb er geen verstand van , maar het lijkt me dat een wetenschapper die optie wel grondig zal hebben uitgesloten voordat ze deze onderzoeksconclusie naar buiten brengen? ( en ze laten het nu ook nog narekenen toch? )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zat een rood lintje om de betreffende neutrino's, meen ik mij te herinneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je vraag.
Dat heb ik me ook af zitten vragen. Als die deeltjes zoooo klein zijn is markeren uitgesloten.
Het enige wat ik heb kunnen bedenken is dat ze slechts 1 deeltje door lieten en die hebben gemeten en dat ze spreken van deeltjes (in meervoud) omdat ze de test meermalen hebben herhaald.
Cryofiel
12 jaar geleden
Neutrino's zijn niet tegen te houden. Ze gaan tenslotte vrijwel ongehinderd dwars door de hele aarde heen - dus met welk materiaal zou je ze willen tegenhouden? Met elektrische en magnetische velden laten ze zich ook al niet vangen.

Het beste antwoord

Een neutrinodetector detecteert niet alleen *dat* er neutrino's zijn, maar ook uit welke richting ze komen.

De meeste neutrino's komen van de zon - je weet waar die staat, dus alle gedetecteerde neutrino's die uit de richting van de zon komen, tel je niet mee.

Verder komen er continu neutrino's uit alle richtingen, een soort van kosmische achtergrondstraling, maar dan van neutrino's. Dat constante niveau kun je van de metingen aftrekken.

Als je dan - even bij wijze van voorbeeld - afspreekt dat het CERN tussen 09:00 en 09:30 precies op elke hele minuut gedurende één microseconde een heleboel neutrino's produceert, dan kun je in Italië die neutrino's onderscheiden van de rest. Ze komen namelijk uit een heel specifieke richting, en ze komen op heel specifieke tijdstippen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehm, als ik het goed begrijp stuur je dus een hele gerichte specifieke stroom neutrino's in 1 baan waardoor vast te stellen is dat het echt om díe neutrino's gaat en ze dus herkenbaar zijn aan hun 'patroon' en niet verward kunnen worden met een willekeurige neutrino?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Cryofiel
12 jaar geleden
Of de neutrino's ook gericht worden gestuurd, weet ik niet. Ik *vermoed* dat ze die neutrino's wel enigzins kunnen sturen, zodat ze ruwweg de juiste kant op gaan; maar dat weet ik niet helemaal zeker. Maar zelfs als de neutrino's van het CERN alle kanten opvliegen - dat maakt niet uit. Goed, de meeste neutrino's zullen verloren gaan omdat ze de verkeerde kant opvliegen. Maar er zullen er altijd een paar zijn die de goede kant opvliegen. Als dat er maar genoeg zijn, komen ze aan in Italië. Daar kunnen ze dan zien
a)  Dat er plotseling veel neutrino's komen.
b)  Dat die neutrino's uit de richting van het CERN komen.
c)  Dat die neutrino's op het afgesproken moment komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de mogelijkheid dat het wel 'willekeurige' neutrino's zijn bestaat nog steeds (Ookal is de kans klein)?
Cryofiel
12 jaar geleden
Je bekijkt alleen neutrino's die uit de juiste richting komen. Je kijkt alleen op de afgesproken tijdstippen. En je trekt de "achtergrondstraling" die er altijd is, van je meetwaarden af. Wat je overhoudt, zijn in principe de neutrino's die in het CERN zijn geproduceerd. Maar zoals altijd: er zit fluctuatie op de metingen. Ook uit de juiste richting en op de afgesproken tijdstippen komen achtergrondneutrino's, in licht wisselende hoeveelheden. Dat geeft een onzekerheid in de metingen. Om die onzekerheid zo laag mogelijk te krijgen, moet je vaak genoeg meten. Dan kun je middelen, en verdere statistiek bedrijven. Dat is wat er is gedaan. En het is precies die statistiek die op dit moment door wetenschappers over de hele wereld uiterst kritisch wordt bekeken. (Niet om de experimentatoren onderuit te halen, maar om zekerheid te krijgen over de betekenis van de resultaten.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klinkt plausibel!