als het winter is dan valle de bladeren, hoe kunnen we dan ademen. Want we ademen door bladeren van bomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmm...hmmm...
weet ik veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, het is totaal onlogisch, maar ik vind het wel geniaal hoe je überhaupt op die vraag komt.

Het beste antwoord

Niet alleen bomen met bladeren produceren zuurstof, ook naaldbomen, die produceren enorm veel zuurstof. En het is niet zo dat jij alleen de zuurstof van de boom in de voortuin inademt, er zijn enorme wouden op de wereld die de longen van de aarde zijn, die lucht adem jij ook in, al duurt het wat langer voordat het bij je is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je 4 duimpjes krijgt is leuk, maar zuurstof komt écht maar voor ca 3% van "de longen van de aarde" Verreweg de meeste zuurstof komt ui de oceanen.

Andere antwoorden (4)

Veel zuurstofproductie vindt plaats in de oceanen.
En in de atmosfeer zit een buffervoorraad.

Toegevoegd na 1 minuut:
En op het zuidelijk halfrond staan de bladeren wel aan de bomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alles wat groen is aan planten bevat bladgroenkorrels die met behulp van energie uit zonlicht water en kooldioxide omzetten in glucose(suiker) en zuurstof. Dus ook het gras in de tuin of het onkruid in de berm maakt zuurstof. Ook algen die in water zitten kunnen zuurstof maken op deze manier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer dan 90% van alle zuurstof die we nodig hebben wordt verwerkt door het groen in de meren, zeeën en oceanen. Als alle bossen op de wereld zouden verdwijnen zou de totale capaciteit met maar een kleine drie procent afnemen. Natuurlijk zou dat een ecologische ramp zijn, maar zuurstof om ons allemaal te laten ademhalen zal er echt wel genoeg zijn.
Helaas wordt het nut van zeeën en oceanen schromelijk onderschat. Dat zie je ook wel aan de andere antwoorden.

Toegevoegd na 19 minuten:
We ademen dus met name het zuurstof uit de zeeën en oceanen. Het groen in de planten en buiten de zeeën ook de bomen zetten in combinatie met licht koolstofdioxide om in de zuurstof die wij inademen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hele wereld is één grote zuurstoffabriek.
De meeste zuurstof wordt geproduceerd in de oceanen.
In principe hebben we helemaal geen bomen nodig om de planeet te voorzien van zuurstof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
k' heb net gehoord dat aan de andere kant van de wereld
warm is, want daar hebben ze wel veel zuurstof,
en die zuurstof komt van de andere kant hier naar toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het kan zo zijn dat in gebieden waar veel meer bossen zijn zoals het tropisch regenwoud het percentage zuurstof hoger ligt dan hier.
Maar daarentegen gebruikt een boom 's nachts dezelfde hoeveelheid zuurstof als hij overdag produceert.
's Nachts is er geen sprake van fotosytese en dus ook geen sprake van omzetting van koolzuurgas (co2) in suikers waar de boom van groeit en zuurstof.
's Nachts ademt een boom dan ook zuurstof en overdag ademt de boom co2. Maar zoals in een eerder antwoord ook al te lezen valt,komt de meeste zuurstof die wij inademen niet van bomen en planten maar is afkomstig uit de zeëen en oceanen. Er is zelfs een periode geweest in de geschiedenis van de aarde dat er totaal geen bomen waren en het aardoppervlak in zijn geheel bedekt was met grassen.
En toch bestond er toen ook leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een kleine correctie, Jack7. Bomen gebruiken 's nachts evenveel als overdag? Dat klopt niet helemaal hoor! zie: http://www.goeievraag.nl/vraag/zuurstof-gebruik-bomen-nachts.55104 Toen er grassen waren werd er overigens ook zuurstof geproduceerd door die grassen (gras bevat bladgroen, dus ook fotosynthese)