Wat bedoelen ze nu precies met "In theorie zou het dan mogelijk zijn om terug in de tijd te gaan"?

Laatst zag ik op het nieuws een item over als ik het goed heb een deeltjesversneller dat iets had geconstateerd waardoor meen ik de relativiteitstheorie niet zou kloppen. Wat is oa het verschil met in praktijk en theorie in deze context ik zou hier meer over willen weten maar weet niet of dat ik het juist heb omschreven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Bijv Dat de techniek nog niet zo ver is dit te realiseren of dat het gevaren met zoch meebrengt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En daarom een -1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er wel wat aan gehad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kun je nou iets hebben aan een fout antwoord?
De deeltjesversneller is een soort cirkelvormige buis van 730 km. Aan het begin van die buis hebben ze een neutrino gemaakt - dat is een minuscuul deeltje dat vrijwel ongehinderd door materie heen gaat.
Volgens de relativiteitstheorie kan niets sneller gaan dan het licht (ruwweg 300000 km/seconde), dus je kunt berekenen hoe snel zo'n neutrino aan de andere kant van die deeltjesversneller moet aankomen.
Het probleem is nu dat ze 1500 keer een experiment hebben gedaan en dat die neutrinos 60 nanoseconden te vroeg aankomen (een nanoseconde is één miljardste van een seconde).
Dat kan niet, want dan zouden ze sneller gaan dan het licht, en dat is volgens de theorie onmogelijk.
Dus of de theorie klopt niet, of er is iets mis met het experiment. Er is gevraagd of men in Japan en de VS het experiment wil herhalen, omdat het vermoeden toch is dat er iets niet klopt aan de uitvoering.
Stel dat het wel klopt, dan reist zo'n deeltje sneller dan het licht en gaat het feitelijk vooruit in de tijd. Dan zou je ook terug in de tijd kunnen gaan, want ze halen de tijd in - even als voorbeeld die buis: als je die lang genoeg zou maken, zou een deeltje dat sneller gaat dan de tijd, eerder kunnen aankomen dan ie 'afgevuurd' is.
De kans dat het klopt is klein, maar theoretisch zou het mogelijk zijn als het wel klopt.
Een heel andere vraag is hoe dat dan praktisch zou zijn, want dan ontstaan weer heel nieuwe problemen (zie talloze films die over dit onderwerp zijn gemaakt: als je het verleden verandert, is de toekomst niet meer hetzelfde, en wat dan?).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een cyclotron is ook een deeltjesversneller hoor en die zijn een stuk kleiner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ (antwoord)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RoepiRoepi: het ging over het nieuws over de experimenten in de deeltjesversneller van Cern, die is 730 km.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet ik en ik bekritiseer je antwoord verder ook niet maar het kwam mij over als dat je een deeltjesversneller alleen als een grote ring omschrijft en dat is toch niet helemaal volledig. Het CERN heeft overigens meerdere van dat soort monsterlijke versnellers. De LHC is alleen de nieuwste (en grootste).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is het gewoon een actie om geld te krijgen voor onderzoek..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben blij met dit antwoord! Ik kon me niet meer alles van dit item herinneren en het is weer duidelijk voor me. Ook fijn dat een eigen mening achterwege word gehouden bij dit onderwerp.
Dat we nu theorie kunnen toetsen aan praktijk komt doordat de techniek en technische hulpmiddelen verfijnder zijn. Eerder konden we niet in nanoseconden of nanometers werken. Dit is nu praktijk. Wat we wel kunnen is beperkt tot wat in het verleden gedaan werd en wat we in de hele nabije toekomst kunnen maken of meten.

Het terug gaan in de tijd is absoluut onmogelijk. Dus niet in theorie en niet in praktijk. Dat ik dat durf te 'zeggen' komt door alleen deze ene onmogelijke toepassing ervan: Als je terug kan in de tijd, dan kan je je vader ombrengen voordat je geboren bent. Omdat je niet geboren bent kan je niet bestaan, waardoor je je vader nooit kon ombrengen. Deze toepassing (en theorie) zal nooit gebeuren enkel en alleen doordat je niet in de tijd kan (zal kunnen) teruggaan.