Een regenboog heeft geen lengte. De regenboog bestaat namelijk niet ergens op een bepaalde plek in de lucht. Je ogen nemen hem alleen waar alsof die boog ook echt daar ergens hangt.
Zoals je in bijgevoegd filmpje kan zien beweegt de regenboog mee met het vliegtuig, en blijft niet op hetzelfde punt hangen. Hetzelfde geldt overigens als je er zou proberen dichterbij te komen. Er is dus geen bepaald punt waar die regenboog zich ook echt bevindt, en je kunt hem dus ook niet meten.

Wat je wel zou kunnen meten is hoeveel booggraden een regenboog inneemt in het gezichtsveld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hangt ervan af hoe ver je gaat meten... De regenboog begint daar waar het licht gebroken wordt en dat kan dus recht vor je ogen zijn als je in de regen staat met de zon erop... De regenboog is een regenboogkegel... Van je oog tot aan het eind van de lichtbreking... Het is dus beter gezegd een regenkegel... of regenconus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En nu nog het antwoord ??
Een ' Xinix antwoord' op z'n best....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo lang het oog reikt en dat kan steeds anders zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@petergradisen De regenboog blijft geen moment gelijk, is zeer dynamisch...
@Nuke I Nuke your comments...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Gelijk XiniX!
Afhankelijk van hoe hoog de regen valt. Bij een laag hangende regenwolk zal de boog kleiner zijn (een paar honder meter) dan dat de regen van grotere hoogte valt (een kilometer of meer). In een fontijn bijvoorbeeld is de regenboog zeer klein (enkele centimeters tot meters).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en regenboog is geen boog maar een cirkel waarvan je een gedeelte ziet de rest verdwiijnt onder de horizon,dus als je hoog genoeg gaat zie je de regenboog als een cirkel en zoals je weet heeft een cirkel geen begin en eindpunt dus loopt deze door tot in het oneindige.