Hoe kan ik de kracht meten?

Ik moet voor school uitzoeken bij welke kracht (newton) een ei breekt.
Ik moet het meten als het ei rechtop, op zijn zij en ondersteboven staat.
Niet een al te kastige opstelling graag.

Mvg robin

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Waarmee moet je het ei breken? Spierkracht, zwaartekracht of normaalkracht? Google hier eens op en vind uit welke soorten krachten er zijn en hoe je dezs kunt meten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet zelf een opstelling bedenken waarmee ik de kracht kan meten die je op een ei uit beoefent
Voor derest weet ik niks
Om zelf te bepalen bij welke kracht een ei breekt, heb je volgens de proef op onderstaande website de volgende zaken nodig:

4 even grote rauwe eieren
schaar
oud eierdoosje
weegschaal
plankje
zware boeken

Vervolgens volg je deze stappen: http://www.proefjes.nl/proefje/108

Als je het aantal kilo's weet waarbij de eieren zijn gebroken, dan kun je de kracht als volgt uitrekenen.

Kracht = massa (in kg) * g (in m/s2) = massa (in kg) * 9,81