Cylindrische glazen hebben helemaal geen brandpunt. Ze hebben meer iets van een brandstreep.

Bij brilleglazen is het brandpunt van de verticaal op een andere afstand dan van de horizontaal.
Zou je dit glas (mits het een positief glas is anders werkt dit niet) voor een wit blad papier houden en er de zon door laten schijnen dan heb je als je de afstand tot het papier varieert eerst een verticale streep en op iets andere afstand een horizontaal streepje.
Daar tussen in is het meer een "vlek", geen scherp brandpunt dus.