Wanneer ik de voorruit van mijn auto heb gewassen lijkt het net alsof er kleurtjes tevoorschijn komen. Hoe kan dit?

De kleurtjes zitten in of op de autoruit; paars, roze, blauw, turquoise. Ze zijn zichtbaar vanaf een bepaalde kijkhoek.
Er zit dan toch geen zeep meer op de ruit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit er nog water op? En zijn het de kleuren van de regenboog?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja de kleuren van de regenboog. Klopt. Maar de ruit is dan niet meer nat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe maak je die ramen schoon? Gebruik je daarvoor product als Glassex?

Antwoorden (6)

Lijkt mij dat er dan nog zeep op de ruit zit.
Heb je al geprobeerd om hem te reinigen met glassex ofzo, en daarna heel goed droogwrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien omdat het dan nat is. Zelfde effect als dat het regent en de zon schijnt. Dan zie je ook een regenboog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt doordat het beetje water wat op de auto zit het licht breekt. In een normale lichtbundel zitten van allerlij kleuren en die zie je pas als je het licht breekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je getint glas. Kijk eens met een polaroid zonnebril op, dan zie je waarschijnlijk vlekken. Dit is ook gelijk de reden waarom je geen polaroid zonnebril op moet zetten in een auto met getint glas.
jc54
12 jaar geleden
Wanneer het laagje water ongeveer kleiner dan 1 micrometer dun is, is de dikte in de orde van de golflengte van het licht. Het witte licht dat uit de zon komt wordt dan gesplitst in alle kleuren van de regenboog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze soort van kleuren ontleding uit daglicht gebeurt door ofwel breking van het licht ofwel door interferentie van lichtgolven. In dit geval geloof ik niet zoveel in breking omdat het laagje residu erg dun is en dus te vlak om een aantal lichtkleuren te leveren. Als het komt door interferentie (het samenbrengen van lichtgolven) dan zijn deze kleuren zichtbaar op een specifieke afstand of een specifieke locatie van de ogen. Probeer dit eens uit. Ik ben benieuwd hiernaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt.