Met de Rayleigh Verstrooiing wordt het effect bedoeld waardoor de hemel blauw lijkt te zijn.
Dit effect gaat als volgt: licht wordt, bij het verplaatsen door materie (vast, vloeibaar maar ook gasvormig) niet alleen geabsorbeerd, doorgelaten en teruggekaatst, maar ook afgebogen.
De atmosfeer op aarde is een gasmengsel. Dit gasmengsel heeft de eigenschap dat vooral blauw licht sterk wordt afgebogen. Licht van de zon is een mengsel van kleuren. Het blauwe licht in het zonlicht wordt verschillende kanten opgebogen en heeft dus een wat meet chaotische weg afgelegd voordat het je oog bereikt dan de rest van het licht.
Dit blauwe licht lijkt van alle kanten af te komen, daardoor lijkt de hemel blauw te zijn. Dit heet de Rayleigh Verstrooiing.