Is afhankelijk van toepassing en manier van bewerking, maar messing zou geschikt kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een tegenstelling in de eisen die je stelt; metaal dat bestand is tegen slagkracht is meestal minder gemakkelijk te bewerken.
Ik denk in de eerste plaats aan staal omdat dat na bewerking nog te harden is.
Misschien kun je iets specifieker zijn in doel en middelen.

Toegevoegd na 7 uur:
Als je wilt gieten krijg je gietijzer en dat is zeer broos.
In dat geval kan je beter voor brons kiezen. Brons is vrij taai; ze gieten er klokken van en die zijn bestand tegen de klappen van een zware ijzeren klepel.

Toegevoegd na 8 uur:
In een verhouding van 15% tin is brons enigszins smeedbaar volgens de bron.
Ik ga er van uit dat dit qua niet-industrieële toepassing het hoogst haalbare is; brons combineert taaiheid aan een redelijke mate van hardheid.
Titanium en staal zijn voor eenvoudige bewerkingen te hoog gegrepen, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat brons hiervoor in aanmerking zou komen. Is gemakkelijk te bewerken (gieten) en heeft een hoge slagkracht. (denk hierbij aan het klokkenspel in kerktorens)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
doordacht antwoord +