Vaste stoffen kunnen wel degelijk een homogene oplossing vormen. men spreekt dan van vaste oplossingen.
Een vaste oplossing is een oplossing van één of meerdere opgeloste stoffen in een solvent, waarbij alle stoffen in de VASTE fase verkeren. Een dergelijk mengsel van kristallijne stoffen wordt als een oplossing gezien in plaats van als een chemische verbinding wanneer:
A. het kristalrooster van de solvent niet verandert als gevolg van de toevoeging van de opgeloste stoffen;
B. het mengsel in een enkele fase blijft, oftewel er vindt geen ontmenging plaats.
Omdat mengsels vaak betere eigenschappen hebben dan pure materialen, worden veel vaste oplossingen gebruikt voor industriële toepassingen. Veel legeringen zijn bijvoorbeeld vaste oplossingen. In sommige vaste oplossingen kan een kleine verandering in de relatieve concentraties van de opgeloste stoffen of de solvent drastische veranderingen in de elektrische of fysische eigenschappen van het materiaal betekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt!

Andere antwoorden (1)

van eem homogeen megsel kun je praten als de verschillende componenten in het mengsel zich allen in één en dezelfde fase bevinden: en in elk punt in het mengsel heerst dezelfde samenstelling.

Het is dus niet mogelijk om vaste stoffen zoals bijvoorbeeld een baksteen een stuk plastic en een stuk metaal zo te mengen dat je aan bovenstaande omschrijving voldoet.

Greetz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel:)