Het water molecuul is opgebouwd uit een zuurstofatoom en 2 waterstofatomen.

Als we naar de buitenste elektronenlagen van zuurstof kijken, zie we dat daar 6 elektronen in zitten. 2 daarvan vormen elektronenparen en er zijn 2 elektronen die een binding aan kunnen gaan. Dit gebeurd in het watermolecuul met waterstof. Vervolgens "zitten" er als het ware 4 dingen om het zuurstofatoom heen. De 2 elektronenparen en de 2 waterstof atomen. De 2 elektronenparen hebben wat meer ruimte nodig dan de waterstofatomen. Deze ruimte krijgen ze ook. Ze duwen als het waren de waterstofatomen wat naar elkaar toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is dit lineair of niet lineair?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rare reactie. Niet lineair dus. De vraagsteller vraagt "waarom zijn ze NIET lineair", de antwoorder vertelt waarom ze NIET lineair zijn. En dan vraag jij alsnog of het lineair of niet lineair is...? Ikke nie snap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry vraag niet goed gelezen.