Mijn natuurkundeleraar kon zich hier altijd over opwinden als je het verkeerd zei.

Massa druk je uit in kilo's
Gewicht in Newton of een andere kracht
Zwaartekracht is de kracht die twee objecten op elkaar uitoefenen. Meestal de aarde en een object wat zich op de aarde bevindt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Jouw massa is altijd gelijk, maar omdat de maan een andere zwaartekracht heeft is jouw gewicht daar lager dan op de aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

massa+zwaartekracht=gewicht

massa is overal hetzelfde, of er nu zwaartekracht is of niet
gewicht is de massa onder omstandigheden (zwaartekracht).

zwaartekracht op de aarde is ongeveer ~1 dus als je op de weegschaal staat, is je gewicht 70 kilo, en je massa ook.

maar op de maan is je massa nog steeds 70 kilo, op een weegschaal ben je dan een stuk lichter.

op wikipedia vond ik er een mooi stukje over, staat bij de bron.

Toegevoegd na 1 minuut:
en voor er iemand met newtons gaat gooien.. het is zo al verwarrend genoeg he?! :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zwaartekracht is ongeveer 1? Wat bedoel je hiermee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
massa+zwaartekracht=gewicht kan ook niet kloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MrTomaat massa zonder zwaartekracht heeft geen gewicht, vandaar dat ik het zo opschreef. maar idd het is geen reken formule, een natuurkundig juistere formule zou zijn massa*zwaartekracht=gewicht @ bliets de zwaartekracht op aarde is ongeveer 1, daarmee bedoel ik dat 70kg op een weegschaal ongeveer 70kg massa is, maar de zwaartekracht verschilt per plek op de aarde, vandaar ongeveer 1. (maten en waarden zijn door ons mensen bedacht, en dan is gewicht = massa best makkelijk) op de maan is 83,3% minder zwaartekracht. (dus 0.166 vergeleken met de ~1 op aarde) dus zou je kunnen stellen dat dezelfde persoon met een massa van 70 kilo, daar een gewicht heeft van rond de 11 kilo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het spijt me zeer, maar hier klopt niet zo veel van.
Massa maal de zwaartekrachtconstante is het gewicht als je stilstaat op de aardbodem.
De zwaartekracht op de aarde is niet 1, ik weet niet wat je daarmee bedoelt?
Een gewicht van 70 kilo is uit den boze, ondanks dat jij er tegen bent, kan gewicht alleen maar worden uitgedrukt in een eenheid van kracht, meestal newton en is in nederland (bij een gewicht van 70 kilo) iets minder dan 700 newton.
Het is niet zo verwarend, alleen als je niet met newton's wilt werken ;)
Gewicht en massa is eigenlijk hetzelfde. Gewicht wordt vooral in de volksmond gebruikt. De wetenschappelijke uitdrukking voor gewicht is massa, zowel massa als gewicht worden vaak uitgedrukt in kilogram.
Zwaartekracht is de kracht die op elk voorwerp op aarde wordt uitgeoefend in de richting van de kern van de aarde (dus eigenlijk de aantrekkingskracht tussen twee voorwerpen) Dit zorgt er voor dat we niet gewichtloos zijn. Deze kracht (F) kun je berekenen door de formule (wet van Newton) F= m x g. Dus de (zwaarte)kracht in de eenheid 'newton' is de massa (m) maal de valversnelling (g). Op aarde is deze valversnelling ongeveer 9.81 m/s^2.

Dus stel je weegt 60kg en je bevindt je op de aarde, dan is de zwaartekracht die op jou uitgeoefend wordt:
F= m x g = 60kg x 9.81 m/s^2 = 588.6 N

Voor het gemak wordt die 9.81 vaak afgerond naar 10, dat rekent makkelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat is dus volgens mij helemaal fout gezegd. Het wordt wel gedaan, maar het is onjuist (natuurkundig gezien) om gewicht en massa als hetzelfde te zien en te zeggen dat je ze beide in kilogram uit mag drukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewicht wordt niet aangeduid in kg, maar in Newton. En als we dan toch pietluttig bezig zijn: de SI-eenheid van massa is g, niet kg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leesvoer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewicht#Massa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist en daar is waar alle verwarring ontstaat.
In het dagelijks leven worden massa en gewicht door elkaar gebruikt, maar dit is uit wetenschappelijk oogpunt incorrect.

Massa is een natuurkundige grootheid en geeft een eigenschap van materie aan, met gram als eenheid.

Het gewicht van een voorwerp is de kracht die dat voorwerp op zijn ondersteuning uitoefent. De eenheid van gewicht is Newton.

Het verschil kan duidelijk gemaakt worden met een voorbeeld, een digitale weegschaal. Een weegschaal meet het gewicht van een persoon: de kracht die de persoon uitoefent op de weegschaal. Bij Jack is dit 735.75 Newton. De weegschaal rekent vervolgens met de formule Fg = mg de massa van Jack uit. 735.75 / 9.81 (de valversnelling in Nederland) = 75 kg.

De zwaartekracht is een aantrekkende kracht die twee massa's op elkaar uitoefenen. Door de grote massa van de aarde (de zwaartekracht neemt toe bij een grotere massa), wordt alles op aarde naar het zwaartepunt van de aarde toegetrokken. Door de zwaartekracht belandt jij weer op aarde als je omhoog springt.