Stijgt, daalt of blijft de waterstand in de bak gelijk?

In een bak met water ligt een schip. In dat schip ligt een grote steen. Je gooit die steen in dezelfde bak met water waar je schip ook in ligt. Zal het water nu stijgen, dalen of gelijk blijven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel je deze vraag nou opnieuw?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh laat maar, ik begrijp het al.
Ritsuka
12 jaar geleden
Je kunt merken datde scholen weer zijn begonnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heerlijk toch, kan ik even slim doen :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en de bak is niet lek????

Antwoorden (5)

Het water zal gelijk blijven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als de steen in de boot ligt, zorgt het gewicht van de steen, al voor waterverplaatsing, doordat de boot door het gewicht wat dieper in het water zal komen te liggen.

Als de steen uit de boot wordt gehaald, zal de boot iets minder diep komen te liggen; minder waterverplaatsing. Echter de steen, die vervolgens in het water wordt gegooid zorgt zelf wel weer voor verplaatsing.

Wet van Archimedes.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer de steen in de boot ligt is de waterverplaatsing gelijk aan het gewicht van de steen. Wanneer je die steen in het water gooit is de waterverplaatsing niet meer dan het volume van de steen. Het waterpeil zal dan minder hoog komen als wanneer de steen in de boot ligt omdat de steen een hoger soortelijk gewicht heeft dan water.
het water daalt, en het schip stijgt.

de steen in het water zinkt, verplaatst dus te weinig water voor zijn massa.

in de boot blijft de steen drijven, daar de boot genoeg water verplaatst.

dus als de steen in de boot ligt verplaatst de steen meer water, dan in het water, het water zal dalen, en de boot zal stijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de steen in het water ligt verplaatst hij alleen zijn eigen volume. Op het schip verplaatst hij het volume aan water van zij gewicht en dat is meer omdat steen zwaarder is dan water.
De waterstand stijgt dus.

Toegevoegd na 1 minuut:
Foutje de waterstand daalt (als de steen in het water ligt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het soortelijk gewicht van water is 1
Het soortelijk gewicht van een steen is meer.
Anders zou een steen niet zinken.
Het verschil in het soortelijk gewicht veroorzaakt een geringe belasting van het schip, als de steen daarin ligt, dat daardoor iets dieper komt te liggen en dus iets meer water verplaatst.
Komt de steen in de bak met water, dan zal de steen zijn eigen volume aan water verplaatsen.
En het water zal nu dus meer stijgen, dan dat de steen in de boot ligt.
Maar alles is afhankelijk van het soortelijk gewicht van de steen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst snapte ik je antwoord niet en dacht: Soortelijk gewicht??
Maar natuurlijk het s.g. maal volume bepaalt het gewicht. Bij een s.g. van 1 wordt het schip 1 Kg per volume eenheid minder zwaar. Bij een s.g. an 10 wordt je boot 10 kg. per volume eenheid minder zwaar terwijl je hetgeen wat je overboord gooit hetzelfde volume heeft.
Mooi beredeneerd eddijst +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je, moest er wel goed over nadenken hoe het uit te leggen.
Zou je een hele zware steen hebben, dan kan het effect precies anders om zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap daar niets van, leg uit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ergens gaat dit verhaal mank.
Een steen van 2 kilo veplaatst minder water dan een steen van 3 kilo, die dan wel even groot is, maar onder water is het volume van die twee stenen het zelfde en zullen ze ook het zelfde aan water verplaatsen.
Bij die zwaardere steen zal het water dus zakken!
Dus hoe zit dan dan?
Stel dat je in een, tot aan de rand gevulde, bak met water een schip van 1 kilo plaatst dat blijft drijven. De hoeveelheid water dat over de rand loopt zal precies 1 liter zijn(want 1 kilo water = 1 liter). Stel je doet hetzelfde schip maar met een steen van 2 kilo erin in het water. Dan stroomt er 3 liter over de rand. Stel de steen heeft een volume van een kwart liter en zinkt naar de bodem. Dan stroomt er een kwart liter over de rand. Het aantal liters kun je gelijkstellen aan de hoogte van de waterstand. Dus hoe meer liters hoe hoger de waterstand. Tel maar mee: Schip samen met steen = 3 liter. Schip zonder steen + steen apart in bak = 1 en een kwart liter. QED. Trek jouw conclusie!