Oorspronkelijk bedoelt men met sterk water een oplossing van formaldehyde in water. Deze oplossing heet formaline. De handelssamenstelling is een oplossing van 40%, de gebruiksoplossing is 4%. De officiële naam is Methanal, maar daar kun je je makkelijk mee vergissen, het woord verschilt maar 1 letter van de alcohol Methanol.

Formaline is kankerverwekkend en zwaar giftig. Hoewel de stof uitermate vies ruikt en smaakt en men zodoende het niet snel binnen zal krijgen, wordt het gebruik ervan tegenwoordig sterk afgeraden. Alleen voor enkele preparaten die beslist niet op alcohol bewaard kunnen worden, zoals zeeanemonen en kwallen, wordt het nog gebruikt. En ook in de medische wetenschap heeft het nog toepassingen.

Hopelijk is dit het antwoord op je vraag :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

" Sterk water is een verouderde term die werd gebruikt bij het conserveren van organismen door deze ondergedompeld in een vloeistof (het sterke water) te bewaren. Meestal werden hier een van twee verschillende vloeistoffen mee bedoeld:

1. een waterige oplossing van ethylalcohol (ethanol) van ca 70% of
2. een oplossing van het gas formaldehyde in water, formaline genaamd."

Bron en meer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sterk_water
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Typische min, + van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks mis met dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, ik heb een minnaar, ik voel me vereerd ;-)
Nieuw momo-mozaiekje momopoyolo? Mooi! (zijn wel erg veel mo's...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oproep aan de moderators: zoek eens uit wie op alle goede antwoorden minnen zit te geven en geef deze een permanente ban. Tamelijk irritant als je internet serieus zou nemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
j0ve: ach, laat die minkukels toch. Als iemand echt ineens de kolder in de kop krijgt en consequent alle antwoorden overal of van één persoon gaat zitten minnen, neem ik aan dat dat wel opvalt en dat er maatregelen worden genomen.
Ik ben weleens aangesproken omdat ik iemand bevoordeeld zou hebben - maar ik gaf plussen voor goede antwoorden en diegene verwoordde steeds precies wat ik zelf als antwoord zou hebben gegeven, meestal had ik niet eens gezien wie het antwoord gaf voordat ik pluste. Maar omdat dit 'onevenredig' was naar de mening van de moderators, kon ik een tijdje geen plussen of minnen meer geven.
Dus als iemand opvalt in dit opzicht, wordt dat ook wel degelijk gesignaleerd.