hoe kan je een magneet niet magnetisch maken?

ik bedoel, een magneet, is magnetisch, hoe kan je ervoor zorgen dat dat niet meer is??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

elke magneet verliest ooit zijn kracht
Magnetisme ontstaat door een bepaalde rangschikking van de atomen, deze rangschikking verliest na een bepaalde tijd z'n positie en de atomen gaan zich terug ordeloos gaan plaatsen in de stof, en het tijdsverloop is gewoon afhankelijk van de sterkte van de magneet, waar de magneet zich bevind enzovoort ...

Een magneet die zich op zeer warme plaatsen bevind zal veel vlugger z'n magnetische kracht verliezen dan dat deze op een koude plaats word gelegd (vermits door de warmte de atomen veel sneller gaan bewegen en dus veel moeilijker in die bepaalde rangschikking blijven vastzitten)

Wanneer de magneet valt kan die ook z'n magnetische krachten verliezen, de atomen worden als het ware door mekaar geschudt...

Ik hoop dat je er een beetje wijzer uit bent geworden en dat dit een goed antwoord was op je vraag

elke magneet kun je ook hermagnetiseren
Met een andere magneet telkens in dezelfde richting over een ongemagnetiseerd stuk metaal gaan wrijven, na een poosje zal dat stukje metaal ook magnetisch zijn (hoe sterker de magneet is, hoe sneller je een effect zal zijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan een magneet langer zijn magnetische kracht laten behouden door de koolstof gehalte van de magneet te verhogen.
die houden als het ware de elementaire deeltjes (wat ik me daar bij voor moet stellen weet ik ook niet) op hun plek)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Heb ook wel eens begrepen dat een magneet laten vallen ook er voor zorgt dat hij kracht verlies, geloof dat mijn natuurkunde leraar dat ooit vertelde, kan iemand dat bevestigen/ontkennen?

Andere antwoorden (2)

Je kunt dat door de magneet in een wisselstroom magnetisch veld te brengen, b.v. in de directe omgeving van een spoel waar je een wisselstroom door laat lopen. Het magnetisch veld mag dan niet door ijzeren platen geleid worden zoals gewoonlijk bij b.v. transformatoren, het moet vrij rond de spoel lopen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt dus ook simpel een dunne geïsoleerde draad om de magneet wikkelen en daar bij een lage spanning een wisselstroom door laten lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je verwarmt hem sterk en hij is niet meer magnetische
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en bij afkoeling is ie weer magneet!