De vorm van de wolk wordt veroorzaakt door Rayleigh-Taylor-instabiliteit. De door de explosie gevormde bal van warme lucht stijgt op en zuigt daarbij van de onderkant koelere lucht aan, deze vormt de kolom. Aan de buitenkant koelt de lucht weer af waardoor de buitenkant van de wolk omlaag beweegt terwijl de wolk verder stijgt. Dit gaat door totdat het punt is bereikt waarop de dichtheid van de wolk gelijk is aan die van de omringende lucht, hoewel hele grote wolken tot voorbij dit punt kunnen bewegen omdat ze een ballistische vlucht maken. Daarna verspreidt de bovenkant van de wolk zich horizontaal. Het geheel wordt zichtbaar gemaakt door waterdamp die tijdens het afkoelen condenseert en door de stijgende bal die behalve lucht ook stof en ander materiaal aanzuigt. Dit materiaal, dat in het geval van een nucleaire paddenstoelwolk ook radioactief stof bevat (fallout), valt uiteindelijk terug naar de aarde, maar kan zich door de horizontale beweging van de bovenkant van de wolk zich over duizenden vierkante kilometers verspreiden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door de kracht van de explosie wordt de lucht weggeblazen naar boven. Maar omdat er dan een vacuüm ontstaat in de kern van de explosie, wordt de lucht (rook vuur en stof) weer terug gezogen.
Hierdoor krijg je een "paddestoel" effect.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door de kracht van de explosie wordt er warme lucht vertikaal omhoog geschoten. Na mate de lucht hoger komt koelt hij en gaat dalen. Dit kan niet via dezelfde weg terug en daarom gaat het vertikaal. Dus eerst verbreden en dan terug.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de hitte van een explosie omhoog gaat. Waardoor het al het stom vuur etc met zich mee omhoog zuigt. Naar mate deze hitte hoger komt koelt het af waardoor het effect afneemt, door de werking van de zwaartekracht wordt het stof weer naar beneden getrokken. De buitenkanten koelen het snelst af waardoor er een paddestoelwolk onstaat.
In de ruimte vormen explosies dus ook geen paddenstoelen, gewoon een bol.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit komt omdat de ontploffing net boven de grond plaatsvindt bij bijvoorbeeld nucleaire bommen wat een 'hete gas wolk' tot gevolg heeft die omhoog gaat omdat hete lucht lichter is (dit is de kap). Dit gaat dusdanig snel dat er dingen meegetrokken worden omhoog in het spoor hiervan wat de 'steel' veroorzaakt.